• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن و مطالعات خانواده
    • دوره 8, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن و مطالعات خانواده
    • دوره 8, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی برجهت گیری هدف، ‏اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی‏

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان انجام شد. بدین منظور 65 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه اول در دوره دبیرستان از منطقه چهار آموزش و پرورش شهر کرج، به وسیله نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب  شدند. روش پژوهش، آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل آزمایش و جایگزینی تصادفی بود. ابزار آزمون با عنوان آزمون راهبردهای شناختی و فراشناختی وینستاین و مایر (1986)، اضطراب امتحان ساراسون (1987) و مقیاس هدف گزینی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) در مرحله‌ پیش آزمون توسط دانش‌آموزان مورد مطالعه تکمیل گردید. پس از تشکیل دو گروه، به عنوان گروه‌های آزمایش و کنترل، برنامه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، طی ده جلسه دو ساعتی در مورد گروه آزمایش به اجرا درآمد. پس از دوره آموزش، مرحله پس آزمون توسط آزمودنی‌ها در هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی منجر به افزایش جهت گیری هدف یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان   می شود ولی اثر معناداری بر جهت گیری هدف عملکردی و جهت گیری پرهیز از شکست آنها نشان نداد. همچنین اضطراب امتحان در دانش آموزان کاهش یافت.
    کلید واژگان
    راهبردهای شناختی
    راهبردهای فراشناختی
    جهت گیری هدف
    اضطراب امتحان
    پیشرفت تحصیلی.‏

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    شاپا
    2008-7225
    2476-700X
    URI
    http://jwsf.iaut.ac.ir/article_520829.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/179951

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب