تأثیر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با نقش تعدیلی انگیزش ذاتی و استقلال شغلی
(ندگان)پدیدآور
حسین پور, داودقربانی پاجی, عقیلویشلقی, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگر منابع انسانی را بهعنوان یکی از مهمترین منابع سازمان بدانیم، استفاده از دانش افراد سازمان میتواند مهمترین بهره از منابع انسانی باشد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با نقش تعدیلی انگیزش ذاتی و استقلال شغلی در استادان خانم دانشگاه علامه طباطبائی است. روش پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و برحسب روش، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 97 نفر از استادان خانم دانشگاه علامه طباطبائی هستند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، ضریب بارهای عاملی، آلفاکرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازهگیری شدند. دادههای حاصل با استفاده از smart- PLS و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادهاست که جوسازمانی مشارکتی اثر مثبت و معناداری بر اشتراک دانش استادان خانم دانشگاه علامه طباطبائی دارد. انگیزش ذاتی بهعنوان متغیر تعدیلگر اثر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش را تعدیل میکند، اما استقلال شغلی بهعنوان متغیر تعدیلگر، اثر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش را تعدیل نمیکند. با عنایت به نتایج این تحقیق، پیشنهاد میشود دانشگاهها انرژی خود را در بهبود آن دسته از مؤلفههای جوسازمانی مشارکتی صرف کنند که بر اشتراک دانش تأثیر دارند.
کلید واژگان
جوسازمانی مشارکتیاستقلال شغلی
انگیزش ذاتی
اشتراک دانش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2538-29262538-2934




