دوره 1, پاییز و زمستان

 

ارسال های اخیر

  • فاعلیت انسان در مدرسه کلامی کوفه 

    طالقانی, سید حسن (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    «فاعلیت» یکی از ویژگی‌های مهم انسان به‌شمار می‌رود، اما به دلایلی در نظریه‌های جبرگرا انکار شده و یا مجاز گونه تفسیر شده است. در پاره‌ای از نظریه‌های کلامی نیز اگر چه فاعلیت حقیقی انسان پذیرفته شده است، اما این فاعلیت با ...

  • خاستگاه اندیشه رفض و نسبت آن با واژه رافضه 

    اعتصامی, عبدالمجید (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    واژه «رافضه» در قرون نخستین و در تعاریفی متفاوت به گروهی از شیعه نسبت داده شده است. بعضی از مورخان می‌گویند «رافضه» یعنی کسانی که شیخین را طرد می‌کنند. بعضی دیگر علاوه بر شیخین، عثمان و یا دیگر صحابه را هم وارد می‌کنند. ...

  • مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی 

    سبحانی, محمد تقی؛ نعیم آبادی, حسین (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    این مقاله به بررسی دیدگاه امامیۀ نخستین در مدرسۀ کوفه دربارۀ موضوع بنیادین ارادۀ الهی می‌پردازد. هدف این پژوهش، پیدا کردن سرنخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای رسیدن به پارادایم مستقل کلام امامیه - از طریق پیدا کردن تمایز ...

  • درباره کتاب خلاصة النظر 

    بیاتی, حیدر (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    «خلاصة النظر» از جمله کتاب‌های نویافته‌‌ای است که به نویسنده‌‌ای امامی‌مذهب و ناشناخته تعلق دارد. شواهد نشان می‌دهد که نویسندۀ این کتاب در دورۀ میانی سدۀ ششم و هفتم هجری زندگی می‌کرده و برخی مستشرقان در یک ادعایی نه چندان ...

  • جریان‌شناسی راویان روایات خلقت نوری اهل بیت در دو مدرسه کوفه و قم 

    توران, امداد (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    مقالۀ حاضر با این پیش‌فرض که نقل روایت حاکی از باور راوی به مضمون آن است به این مسئله و پرسش می‌پردازد که کدام یک از جریان‌‌های حدیثی- کلامی در دو مدرسۀ کوفه و قم، روایات مربوط به خلقت نوری اهل بیت:را نقل کرده و به مضمونشان ...

  • نظریه استطاعت در مدرسه کلامی کوفه 

    اقوام کرباسی, اکبر (موسسه دارالحدیث, 2015-10-23)
    استطاعت، از مهم‌ترین مشخصه‌های اختیارسازِ انسان‌هاست که ‌‌جریان‌های کلامی معتقد به اختیارِ آدمی، بر اساس چارچوب و نظام فکری خویش، دستی در تبیین و توضیح آن داشته‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌. اهل حدیث بر اساس نگرش جبرگرایانه‌شان منکر این ...