صنایع فرهنگی، رسانه و گرایش به بزهکاری (مطالعه موردی پسران کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه)
(ندگان)پدیدآور
سهراب موسوی, سیدرستمی, تورجمرادی, حسنحصاری, فرهادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی ارتباط بین مصرف کالاهای فرهنگی همچون ماهواره، اینترنت، تلویزیون، کتاب و مجلات و بروز پدیده بزهکاری پسران کانون اصلاح وتربیت شهرستان کرمانشاه در سال 1392 بپردازد. این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی می باشد که با استفاده از روش پیمایش و بهره گیری از نظریات آدرنو، فدرستون، باندورا و لاسول به عنوان چارچوب نظری به بررسی ارتباط بین متغیرهای؛ نوع و میزان استفاده از برنامه های ماهواره ای، نوع و میزان استفاده از سایت های اینترنتی، نوع مجلات و ژورنال های خارجی مورد مطالعه، نوع کتاب های مورد مطالعه و نوع برنامه های تلویزیونی و بزهکاری پسران به عنوان متغیر وابسته می پردازد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه پسران بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر کرمانشاه تشکیل می دهد که تعداد آنها طی یک دوره سه ماهه 142 نفر می باشند. بنابراین در این تحقیق از یک استفاده از یک برش عرضی استفاده شده و شیوه نمونه گیری اقتضایی(غیر تصادفی) می باشد. جهت سنجش پایایی و اعتبار ابزار به ترتیب از روش های آلفای کرونباخ و روش اعتبار صوری لاوشه استفاده شده. و در پایان اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش تاثیر چهار متغیر نوع و میزان استفاده از برنامه های ماهواره ای، نوع و میزان استفاده از سایت های اینترنتی و نوع مجلات و ژورنال های خارجی مورد مطالعه و تلویزیون بر گرایش به بزهکاری تائید گردید. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره متغیرهای مستقل بر وابسته تحقیق نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل،2 متغیر میزان و نوع برنامه های ماهواره ای مورد استفاده با ضریب رگرسیونی (516/0) و متغیر نوع کتاب های مورد مطالعه با ضریب رگرسیونی (018/0) به ترتیب قوی ترین و ضعیف ترین ضریب را بر روی متغیر بزهکاری پسران داشته اند.
کلید واژگان
رسانهماهواره
تلویزیون
اینترنت
مجله
کتاب
صنایع فرهنگی
بزهکاری
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01




