باورهای عامیانه و خرده فرهنگ های مؤثر بر گرایش به مواد مخدر
(ندگان)پدیدآور
احتشامی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برابر تحقیقات به عمل آمده علل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر عبارتند از: عوامل فردی، اجتماعی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. خرده فرهنگ ها و باورهای غلط در خصوص مواد مخدر یکی از بسترهای فرهنگی گرایش به مصرف مواد است. این باورها که در کشور با روشهای مختلف بروز می کنند از دیرباز از دلایل از بین رفتن قبح مصرف مواد مخدر محسوب شده اند به نحوی که مصرف مواد را امری طبیعی جلوه داده و به گرایش افراد به مصرف مواد دامن زده اند. ایجاد این نوع باورهای غلط ریشه در تبلیغات تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر دارد، زیرا این نوع باورها با ورود انواع جدید مواد مخدر بیشتر شده و نمود بیشتری پیدا می کند.
با توجه به ضرورت آشنایی جوامع با باورهای غلط، در این پژوهش سعی بر آن شده به معرفی آنها بپردازیم. به این منظور پس از معرفی 18 باور غلط و تجزیه و تحلیل آنها، دلایل منطقی برای رد این باورها را ارائه نمودیم. در پایان نیز به معرفی چهار خرده فرهنگ معمول در اقوام ایرانی پرداخته شده اما از ارائه نام اقوام یا محدوده جغرافیایی وجود این خرده فرهنگ ها خودداری شده است.
کلید واژگان
خرده فرهنگباورهای غلط
مواد مخدر
اعتیاد
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01




