ارائه مدل اثر اعتماد متقابل، موفقیت نیابتی و هویت فردی - تیمی بر وفاداری هواداران سپاهان
(ندگان)پدیدآور
نظری, رسولابودردا, زینبنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مهم اعتماد، موفقیت نیابتی و هویت در ایجاد و حفظ وفاداری هواداران فوتبال بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا به نوعی پیمایشی با رویکرد همبستگی است. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری سقف نمونه آماری 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه وو (2012) بود. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان مدیریت تایید و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (91/0) محاسبه گردید. اطلاعات بوسیله نرم افزار های SPSS و ایموس از طریق آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به خروجی تحلیل ساختاری مشخص شد که مدل پژوهش از برازش مناسب با توجه به شاخصهای برازش مختلف برخورداراست AGFL=0/892, GFL=0/928 RMSE=0/027 . نتایج نشان داد که شناخت تیم (در سطح هوادارـ تیم) عامل اصلی برای وفاداری هوادار است. با این حال شناخت بازیکن تاثیر غیرمستقیمی دارد. بنابراین به باشگاه های ورزشی توصیه می شود به جای اینکه روی استراتژی های کوتاه مدت مانند جذب بازیکنان ستاره متمرکز شوند، بخش قابل توجهی از منابع خود را در فعالیتهایی که تاثیرات طولانی مدت ایجاد می کند، مانند اعتماد و شناخت تیمی سرمایه گذاری کنند.
کلید واژگان
اعتمادهویت
وفاداری
موفقیت نیابتی
بازیکن
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهاندانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین




