بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی با تکیه بر آیه 22 سوره انبیاء
(ندگان)پدیدآور
رضایی هفتادر, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آیه ﴿لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ (انبیاء: 21/ 22) با بهرهگیری از تلازم میان «تعدد خدایان» و «وقوع فساد در زمین و آسمان»، به اثبات توحید پرداخته است. با توجه به اهمیت مسأله توحید بهویژه توحید در ربوبیت در منظومه اعتقادی ادیان ابراهیمی و نیز نظر به نقش ویژه آنها در بُعد اعتقادی و عملی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، در نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی بهعنوان دو اندیشور برجسته در حوزه علم کلام و حکمت متعالیه پرداخته شده است.از رهگذر این جستار، مشخص میشود که تقریر فخر رازی ناظر به توحید در ذات الهی بوده و فساد زمین و آسمان به معنای تحقق نیافتن آنهاست؛ اما این برهان در اندیشه علامه طباطبایی، بیانگر توحید در ربوبیت بوده و فساد زمین و آسمان به معنای نابسامانی و فروپاشی آنهاست. امکان یا استحاله توافق خدایان بر تدبیر واحد عالم هستی، از دیگر نقاط مورد اختلاف آن دو است که فخر رازی، اولی و علامه طباطبایی، دومی را برگزیده است.
کلید واژگان
برهان تمانعتوحید ربوبی
فخر رازی
علامه طباطبایی
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه میبدMeybod University




