نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتاحی زاده, فتحیهfa_IR
dc.contributor.authorذاکری, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorبخشعلی سلطانی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:28:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:28:21Z
dc.date.available1399-07-09T00:28:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:28:21Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-07-05en_US
dc.date.submitted1394-04-14fa_IR
dc.identifier.citationفتاحی زاده, فتحیه, ذاکری, مرضیه, بخشعلی سلطانی, حسین. (1395). تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام‌های قرآن. دو فصلنامه کتاب قیم, 6(15), 49-72.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6026
dc.identifier.urihttp://kq.meybod.ac.ir/article_919.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/178237
dc.description.abstract<strong> قرآن کریم و اساساً هر متنی، محصول یک گفتمان است. تحلیل این گفتمان مؤید نقش‌آفرینی سه مؤلفه اصلی متن، مؤلف و مخاطب در خلق این گفتمان است؛ در عین اینکه تحلیل گفتمان از مؤلفه متن آغاز می‌‌شود، نیت‌مندی فرستنده (مؤلف) از شکل‌گیری این متن، اثرگذاری بر مخاطب (فهمنده‌مدار) در بالاترین سطح است. ازاین‌رو به‌موازات بهره‌گیری از زبان معیار در ارائه پیام‌های متن، از زبان خلاقانه استفاده می‌‌کند تا پیام را در سطحی مطلوب، برجسته ساخته و آن را با هدف رهنمون ساختن مخاطب به مشارکت در فهم و درک متن سامان‌دهی کند. پیام‌های به زبان معیار، سطح فهم تعبیریِ مخاطب را به سبب شناخت‌دهی و تغییر نگرش در او و پیام‌ها در قالب زبان تمثیل، سطح فهم تأویلیِ او را با هدف تغییر در رفتارش نشانه رفته است. به‌رغم غالبیت نقش زیبایی‌آفرینیِ متن قرآن (برجسته‌سازی) که مخاطب را به تکاپو وامی‌دارد تا بتواند با متن ارتباط برقرار سازد، موانع شخصیتی، معرفتی و فرهنگی- اجتماعی، مانع از آن می‌‌شوند که مخاطب، فعالانه در امر دریافت پیام شرکت کند. ازاین‌رو در مواجهه، درک و حفظ پیام، گزینشی عمل می‌‌کند.</strong>fa_IR
dc.format.extent778
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه میبدfa_IR
dc.publisherMeybod Universityen_US
dc.relation.ispartofدو فصلنامه کتاب قیمfa_IR
dc.relation.ispartofKetab-E-Qayyemen_US
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.subjectتحلیل گفتمانfa_IR
dc.subjectمتنfa_IR
dc.subjectبرجسته‌سازیfa_IR
dc.subjectمخاطبfa_IR
dc.subjectموانع اثرپذیریfa_IR
dc.titleتبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام‌های قرآنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه الزهرا (س)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد علوم ‌قرآن‌و‌حدیث دانشگاه الزهرا (س)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات جمعیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue15
dc.citation.spage49
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد