تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیامهای قرآن
(ندگان)پدیدآور
فتاحی زاده, فتحیهذاکری, مرضیهبخشعلی سلطانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قرآن کریم و اساساً هر متنی، محصول یک گفتمان است. تحلیل این گفتمان مؤید نقشآفرینی سه مؤلفه اصلی متن، مؤلف و مخاطب در خلق این گفتمان است؛ در عین اینکه تحلیل گفتمان از مؤلفه متن آغاز میشود، نیتمندی فرستنده (مؤلف) از شکلگیری این متن، اثرگذاری بر مخاطب (فهمندهمدار) در بالاترین سطح است. ازاینرو بهموازات بهرهگیری از زبان معیار در ارائه پیامهای متن، از زبان خلاقانه استفاده میکند تا پیام را در سطحی مطلوب، برجسته ساخته و آن را با هدف رهنمون ساختن مخاطب به مشارکت در فهم و درک متن ساماندهی کند. پیامهای به زبان معیار، سطح فهم تعبیریِ مخاطب را به سبب شناختدهی و تغییر نگرش در او و پیامها در قالب زبان تمثیل، سطح فهم تأویلیِ او را با هدف تغییر در رفتارش نشانه رفته است. بهرغم غالبیت نقش زیباییآفرینیِ متن قرآن (برجستهسازی) که مخاطب را به تکاپو وامیدارد تا بتواند با متن ارتباط برقرار سازد، موانع شخصیتی، معرفتی و فرهنگی- اجتماعی، مانع از آن میشوند که مخاطب، فعالانه در امر دریافت پیام شرکت کند. ازاینرو در مواجهه، درک و حفظ پیام، گزینشی عمل میکند.
کلید واژگان
قرآن کریمتحلیل گفتمان
متن
برجستهسازی
مخاطب
موانع اثرپذیری
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه میبدMeybod University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه الزهرا (س)کارشناس ارشد علوم قرآنوحدیث دانشگاه الزهرا (س)
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات جمعی




