نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفار حیدری, حجتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:27:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:27:36Z
dc.date.available1399-07-09T00:27:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:27:36Z
dc.date.issued2012-08-22en_US
dc.date.issued1391-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-07en_US
dc.date.submitted1394-01-18fa_IR
dc.identifier.citationصفار حیدری, حجت. (1391). مطالعه مقایسه ای مبانی معرفتی اندیشه و فرهنگ اسلامی و اروپایی و رابطه آن‌ها با نهادهای آموزش عالی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 16(51), 195-212.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5246
dc.identifier.urihttp://ksiu.nahad.ir/article_139.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177947
dc.description.abstract<span style="text-decoration: underline;">هدف</span>: هدف مقاله حاضر آن است که نشان دهد که چگونه مراکز آموزش عالی تحت تأثیر رابطه میان فرهنگ اسلامی و اروپایی و بنیان‌های معرفتی شناختی آن‌ها قرار می‌گیرد. معمولا میان زایش و بالندگی فرهنگ‌ها و مبانی معرفت شناسی آن‌ها نوعی رابطه وجود دارد. آنچه دو فرهنگ اسلامی و اروپایی را از هم مجزا می‌سازد دیدگاه های معرفتی آن‌هاست. بنابراین برای شناختن تفاوت‌های آن دو نیازمند آنیم که به بنیان‌های معرفتی آن‌ها مراجعه کنیم. کارکردهای نهادهای آموزش عالی را نیز بر بنیاد چنین ارتباط می‌توان دریافت.  <span style="text-decoration: underline;">روش</span>: روش تحقیق نیز توصیفی و تحلیلی است. در این روش محقق کوشیده است تا برای پرسش‌های تحقیق، پاسخ‌های درخوری بیابد. <span style="text-decoration: underline;">یافته‌ها</span>: مبانی معرفتی در فرهنگ اسلامی را می‌توان با توجه و نقش و اهمیتی که هر یک دارند به تجربی، عقلانی، شهودی و وحیانی تقسیم نمود. با وجود این، وحی بنیاد همه آموزه‌ها و تعالیم اسلامی خوانده می‌شود. بر اساس نگاه وحیانی اسلامی خداوند بنیاد، مبدأ و غایت هستی است. جهان نیز مخلوق و مقهور اراده خداوند است. انسان نیز به عنوان برترین مخلوق به اتکا خرد خود به فهمی دقیق از جهان هستی دست یابد. معرفت آدمی امری کمالی است. از لحاظ تاریخی، نهادهای آموزش اسلامی تحت تأثیر مبانی چنین نگرشی قرار گرفته‌اند. نهادهای آموزش عالی اسلامی، در رابطه ای دوسویه با مبانی معرفتی اسلامی، هم بر غنای خود افزوده‌اند و به نوبه خود نیز سبب گسترش فرهنگ اسلامی شده‌اند. در عوض، مبانی معرفتی اندیشه و فرهنگ اروپای مدرن بر نوعی انسان گرایی که خود بر خرد ابزاری استوار است، بنا شده است. از جمله تأثیرات این مبانی بر نهادهای آموزش عالی، تهی کردن بعد معنوی تربیت، ابزاری کردن علم و دانش تخصصی برای رفع نیازهای بنگاه‌های اقتصادی بوده است. <span style="text-decoration: underline;">نتیجه گیری</span>: آنچه آموزش عالی اسلامی را از نوع اروپایی آن متمایز می‌کند، جهت گیری معنوی و اخلاقی آن است. جهت گیری‌ای که از آموزه های اسلامی تغذیه می‌کند. این در حالی است که جهت گیری دانشگاه های اروپایی دنیوی بوده و دغدغه سازگار کردن آدمی را با نیازهای متنوع زندگی دارد. آموزش‌های چنین دانشگاهی حتی در صورتی که قرین توفیق باشد، کامل و تمام نیست.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامیfa_IR
dc.subjectمعرفت شناسیfa_IR
dc.subjectاندیشهfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectاسلامfa_IR
dc.subjectاروپاfa_IR
dc.titleمطالعه مقایسه ای مبانی معرفتی اندیشه و فرهنگ اسلامی و اروپایی و رابطه آن‌ها با نهادهای آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue51
dc.citation.spage195
dc.citation.epage212


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد