نهاد لباس تجاری؛ نگاهی دوباره به نظام علائم تجاری
(ندگان)پدیدآور
شاکری, زهرانورعلی, سهیلانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ظاهر کلی کالا یا خدمت، علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت، میتواند به عنوان شناسۀ منبع عمل کرده و به مصرفکنندگان در تمییز منبع یاری رساند. به بیان دیگر، در بسیاری از موارد، خریداران بر اساس ظاهر محصولات و خدمات یا به اصطلاح لباس تجاری، منشأ آنها را تشخیص داده و دست به انتخاب میزنند. از این رو، زمانی که ظاهر کلی کالا یا خدمت به گونهای طراحی شود که بتواند به عنوان شناسۀ منبع عمل کند، شایسته است مورد حمایت قرار گیرد. با توجه به خلأ تحقیقاتی در این زمینه، این مقاله بر آن است به این پرسشها پاسخ دهد که لباس تجاری در حقوق علامت تجاری کشورها چه جایگاهی دارد؟ و آیا در ایران از لباس تجاری حمایت میشود؟ مقالۀ حاضر با رویکرد توصیفیـتحلیلی نتیجه میگیرد که به رغم حمایت مقررات و رویۀ قضایی نظامهای حقوقی مختلف از لباس تجاری، در ایران، طرح یا بستهبندی محصولات به عنوان علامت تجاری پذیرفته نمیشود.
کلید واژگان
لباس تجاریعلامت تجاری
تمایزبخشی
ظاهر کلی کالا یا خدمت
شماره نشریه
110تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه مفیدMofid University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدة حقوق دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2423-46562676-6817




