ملاحظات ویرایش متون کهن با توجه به «هنرسازه»ای بدیعی
(ندگان)پدیدآور
جلالی, علیفروزنده فرد, منوچهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دربارۀ رسمالخط قدیم نسخههای خطی در بیشتر کتب تصحیحی و کتبی که دربارۀ نسخهشناسی و تصحیح متون نوشته شدهاست بحثهایی به چشم میخورد؛ اما دربارۀ استفادۀ هنری شعرا از ویژگیهای رسمالخط کهن کمتر سخن به میان آمدهاست. در کتب بلاغی نیز دربارۀ انواع ترفندهای بدیعی سخن رفتهاست؛ اما سخنی از ترفندهای بدیعی وابسته به رسمالخط نیست. هنرسازهای که در این جستار بررسی میشود، در شکل ظاهری و نوشتاری یک اثر ادبی جلوهگر میشود و وابسته به رسمالخط خاص زبان فارسی است و از هر دو حیث صورت و معنا زیباییآفرین است. در واقع، مبنای هنرسازۀ بدیعی مورد بحث، یکی عوامل صوری خط و زبان و دیگر مبحث تقارن و قرینهپردازی است که از کهنترین عوامل نظم و زیباییبخشی در اقسام هنر است. تتبع در اشعار شاعران و بسامد استفاده از این هنرسازه نشان میدهد شاعران در استفاده از آن خلاق و آگاه بودهاند. جستوجو در متون منظوم و منثور فارسی و گاه مقابلۀ چند تصحیح از یک اثر برای یافتن مواردی از هنرسازۀ بدیعی مدنظر، روش این پژوهش است.
کلید واژگان
متون کهنتصحیح
ویرایش
رسمالخط
تقارن
بدیع
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
شاپا
2008802723223448




