نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلی زاده, پروینfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی پور, قدرتfa_IR
dc.contributor.authorگورویی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:22:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:22:47Z
dc.date.available1399-07-09T00:22:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:22:47Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-04-22en_US
dc.date.submitted1393-02-02fa_IR
dc.identifier.citationگلی زاده, پروین, قاسمی پور, قدرت, گورویی, رضا. (1397). نگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقی. فنون ادبی, 10(1), 47-56. doi: 10.22108/liar.2018.93666.0fa_IR
dc.identifier.issn20088027
dc.identifier.issn23223448
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93666.0
dc.identifier.urihttp://liar.ui.ac.ir/article_22487.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/176059
dc.description.abstractیکی از وجوه شیوایی و بلاغت زبان مولوی عنصر ترکیب‌سازی است. پژوهشگران بیشتر به ادراک رموز عرفانی <em>مثنوی</em> توجه کرده و از روساخت و زبان <em>مثنوی</em> اشاره‌وار گذشته‌اند. یکی از فنون مولوی در انعطاف‌بخشی به صورت کلام و باروری موسیقی کناری، به‌کارگیری ترکیب‌های بکر اشتقاقی در جایگاه قافیه است. بیشتر ترکیب‌های برساختة او در مکان قافیه به پیروی از اصل برجسته‌سازی با قاعده‌افزایی‌ها و هنجارگریزی‌های مخصوص است که التذاذ وافر خواننده را از شعرش موجب می‌شود. بر انگیختن توجه مخاطب به صورت کلام یا نگارگری در عرصة سخن‌سرایی، افزودن بر بار موسیقیایی کلام و انباشت جای خالی قافیه از مهم‌ترین انگیزه‌های مولوی از به‌کارگیری این فن است. انواع ترکیبات اشتقاقی که مولوی جهت غنای موسیقی کناری و باروری قوافی شعری در <em>مثنوی</em> نمایانده است ذیل عناوینی چون ترکیبات ونددار، ترکیبات شبه‌ونددار، صفات فاعلی مرکب مرخم، ترکیبات وصفی، ترکیبات مصدری و کلمات پیوندی تحلیل و بررسی شده‌اند.fa_IR
dc.format.extent567
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofفنون ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93666.0
dc.subjectمثنویfa_IR
dc.subjectهنجارگریزیfa_IR
dc.subjectموسیقی کناریfa_IR
dc.subjectترکیب‌سازیfa_IR
dc.subjectتشخص سبکیfa_IR
dc.titleنگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage47
dc.citation.epage56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد