| dc.contributor.author | گلی زاده, پروین | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی پور, قدرت | fa_IR |
| dc.contributor.author | گورویی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:22:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:22:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:22:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:22:47Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-04-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-02-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گلی زاده, پروین, قاسمی پور, قدرت, گورویی, رضا. (1397). نگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقی. فنون ادبی, 10(1), 47-56. doi: 10.22108/liar.2018.93666.0 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 20088027 | |
| dc.identifier.issn | 23223448 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93666.0 | |
| dc.identifier.uri | http://liar.ui.ac.ir/article_22487.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/176059 | |
| dc.description.abstract | یکی از وجوه شیوایی و بلاغت زبان مولوی عنصر ترکیبسازی است. پژوهشگران بیشتر به ادراک رموز عرفانی <em>مثنوی</em> توجه کرده و از روساخت و زبان <em>مثنوی</em> اشارهوار گذشتهاند. یکی از فنون مولوی در انعطافبخشی به صورت کلام و باروری موسیقی کناری، بهکارگیری ترکیبهای بکر اشتقاقی در جایگاه قافیه است. بیشتر ترکیبهای برساختة او در مکان قافیه به پیروی از اصل برجستهسازی با قاعدهافزاییها و هنجارگریزیهای مخصوص است که التذاذ وافر خواننده را از شعرش موجب میشود. بر انگیختن توجه مخاطب به صورت کلام یا نگارگری در عرصة سخنسرایی، افزودن بر بار موسیقیایی کلام و انباشت جای خالی قافیه از مهمترین انگیزههای مولوی از بهکارگیری این فن است. انواع ترکیبات اشتقاقی که مولوی جهت غنای موسیقی کناری و باروری قوافی شعری در <em>مثنوی</em> نمایانده است ذیل عناوینی چون ترکیبات ونددار، ترکیبات شبهونددار، صفات فاعلی مرکب مرخم، ترکیبات وصفی، ترکیبات مصدری و کلمات پیوندی تحلیل و بررسی شدهاند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 567 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | فنون ادبی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Literary Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2018.93666.0 | |
| dc.subject | مثنوی | fa_IR |
| dc.subject | هنجارگریزی | fa_IR |
| dc.subject | موسیقی کناری | fa_IR |
| dc.subject | ترکیبسازی | fa_IR |
| dc.subject | تشخص سبکی | fa_IR |
| dc.title | نگرشی به باروی موسیقی کناری در مثنوی معنوی بر مبنای ترکیبات اشتقاقی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 56 | |