| dc.contributor.author | حجازی, بهجت السادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:22:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:22:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:22:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:22:30Z | |
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-11-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-08-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حجازی, بهجت السادات. (1395). استعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن. فنون ادبی, 8(3), 85-102. doi: 10.22108/liar.2016.20580 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 20088027 | |
| dc.identifier.issn | 23223448 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20580 | |
| dc.identifier.uri | http://liar.ui.ac.ir/article_20580.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175965 | |
| dc.description.abstract | بخشی از اعجاز قرآن به زیباییهای ادبی و هنری اختصاص دارد که از آغاز ظهور اسلام در ایران، منشأ شکوفایی زبان و ادب فارسی شده است. بر اساس تعاریف پیشینیان، در درون استعاره به دلیل همانند کردن یا تشبیه، همواره مبالغهای نهفته است که رمز زیبایی سخن و دلیلی منطقی بر تطبیق نداشتن کامل مستعارٌمنه با مستعارٌله است؛ ولی در ساحت مقدّس کلام الهی، با وجود اعجازهای لفظی و ادبی، خلاف واقعیت و کذب راه ندارد. استعاره بر مبنای نگرش معاصر-جورج لیکاف و مارک جانسون- و با رویکرد زبانشناسی شناختی، طرحی فراگیر و گسترده مییابد که سطح دریافت و فهم مخاطبان قرآن را راجع به استعارهها، خصوصاً آنها که مربوط به حوزه توحید و خداشناسی است، هموار خواهد کرد. از این رو، در این نوشتار به آیه 35 سوره نور- که یکی از آیات بحثانگیز با ظرفیت تفسیرپذیری بالاست- به عنوان یک کلاناستعارْ مفهومی خواهیم نگریست که خردهاستعارههایی به تفسیر بهتر آن کمک خواهد کرد. در استعارههای مفهومی قرآن، خصوصاً آنها که مربوط به حوزۀ توحید و خداشناسی است، سازوکارهای بهظاهر زبانی و در قالب واژهها، در جهت ترغیب و برانگیختن تفکر و اندیشۀ مخاطب هستند؛ از این رو، وجه اندیشگی غالب بر وجه زبانی است و شاید این مهمترین دلیل در انتخاب اصطلاح استعارۀ مفهومی برای آیه نور باشد. با نگرگاه شناختیان که استعاره از حوزۀ بلاغت به گسترۀ زبان و تفکر و زندگی راه مییابد و مفهومی کلیتر پیدا میکند، پذیرش بسیاری از استعارههای قرآنی خردمندانه تر میشود.<br /> <strong> </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 325 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | فنون ادبی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Literary Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/liar.2016.20580 | |
| dc.subject | آیۀ 35 سوره نور | fa_IR |
| dc.subject | استعارۀ مفهومی | fa_IR |
| dc.subject | قرآن | fa_IR |
| dc.subject | لیکاف و جانسون | fa_IR |
| dc.subject | طرحوارۀ استعاره مفهومی نور | fa_IR |
| dc.title | استعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 85 | |
| dc.citation.epage | 102 | |