دوره 8, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
متمم قیدی، گروه قیدی، گروه اسمی یا گروه حرف اضافه ای؟ (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)متمم گروه اسمی است که پس از حرف اضافه قرار می گیرد و وجود آن در جمله گاه اجباری و گاه اختیاری است. هرچند موضوع متمم در دستور زبان از جمله موضوعات اصلی به شمار می رود، اما هنوز بسیاری از ابعاد آن مورد پژوهش و واکاوی قرار ...
 
- 
نگاهی به عناصر زیبایی شناسانه هفت پیکر نظامی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)هفتپیکر یکی از زیباترین منظومههای غنایی فارسی است که از دیرباز مورد توجّه و تقلید شاعران قرار داشته است. نظامی، سرایندۀ این منظومه، مانند افلاطون و نوافلاطونیان، زیبایی راستین را مفهومی آسمانی و معنوی میداند. این شاعر ...
 
- 
بررسی هویّت «ابوالفرجبن جوزی» بنابر اشارات سعدی در گلستان (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)سعدی در گلستان اشاره کرده که تحت تربیت « ابن جوزی » قرار گرفته است. برخی گفته اند ابن جوزی مذکور، ابن جوزی اول ( متوفای 597 ) نیست، بلکه نوه ی اوست که همان نام را داشته و در سال 656 کشته شده است. برای اثبات این رأی دلیل ...
 
- 
یک نوع «شمار تردیدی» در تاریخ بیهقی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)صفتهای شمارشی شامل صفتهای شمارشی اصلی ، ترتیبی ، کسری و توزیعی است . در صفت شمارشی اصلی گاهی معدود نکره بر عدد مقدم میشود . در این حالت شمار خاصی با عنوان شمار تردیدی به وجود میآید . این نوع شمار مفهوم تقریب و تخمین دارد ...
 
- 
پرسش بلاغی تشریکی در ادبیات معاصر فارسی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)این پژوهش به نقد علم معانی سنتی و کارکرد آن از دیدگاهی نو میپردازد. از گذشته تا کنون، در کتب بلاغی برای جملات پرسشی، اغراضی را برشمردهاند مانند امر، نهی، بیان تحسر، ترغیب و ... این موارد تقریباً معانی ثانوی بیشتر جملات ...
 
- 
ردیابی مضامین لُغَز شمعِ منوچهری در شعر عرب و شعر فارسی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری) (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)قصیدة لُغَز شمعِ منوچهری دامغانی در بین ادبدوستان و محققّان ادب فارسی بسیار معروف است. آشنایی منوچهری با ادبیات عرب باعث شده است تا وی مانند دیگر اشعار خود، در سرودن این قصیده، از مضامینی بهره بگیرد که شعرای عرب در توصیف ...
 
- 
تحلیل نمایه و تطبیق آن با براعت استهلال در "خسرو و شیرین" و "لیلی و مجنون" نظامی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)اصطلاح نمایه را نخستین بار رولان بارت فرانسوی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم میلادی وارد حوزۀ روایتشناسی کرد. از نگاه بارت ساختارگرا، نمایه یکی از انواع کارکردها در متن روایی است. این گونه، هرچند از نظر کنشی ضعیف است، برای تقویت ...
 
- 
هنجارگریزی در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)منظومة دلاویز ویس و رامین از داستانهای روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سالهای (432-446ه.ق) به بحر هزج آن را به نظم درآورده است. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوههای ...
 
- 
استعاره مفهومی آیۀ نور در قرآن (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)بخشی از اعجاز قرآن به زیباییهای ادبی و هنری اختصاص دارد که از آغاز ظهور اسلام در ایران، منشأ شکوفایی زبان و ادب فارسی شده است. بر اساس تعاریف پیشینیان، در درون استعاره به دلیل همانند کردن یا تشبیه، همواره مبالغهای نهفته ...
 
- 
مبانی تکرار در اشعار قیصر امینپور (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)اصل تکرار[1] یا وقوع مجدّد[2] در آفرینش اثر هنری و بهویژه در شعر، عنصری اساسی است. در دوره های مختلف ادبی از تکرار به عنوان عاملی برای ابتذال زبان شعری پرهیز شده و به عنوان شگردی برای هنجارگریزی متنی مورد تأکید ...
 
- 
بررسی تأویل در اشعار ناصرخسرو (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-09-22)مذاهب، از دیرباز علاوه بر شباهتها، تفاوتهایی با هم داشتهاند که منجر به جدال بین آنها شده است. در این میان، اسماعیلیّه همانند فرقههای دیگر اسلامی، دارای اصول و فروع مشترک و بعضاً متفاوت با سایر مذاهب است. تأویلگرایی ...
 



