دوره 6, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقیض موجهات مرکب جزئیه نزد خونجی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)خونجی، پس از بیان نقیض موجهات بسیط و موجهات مرکب کلیه، از دو شیوة متفاوت برای استنتاج نقیض گزارة موجهة مرکب جزئیه استفاده کرده است. او در یک شیوه، نقیض گزارة موجهة جزئیه را گزارة کلیة مرددهالمحمول میداند و در شیوة دیگر ...
-
تعارض دیدگاه منطقدانان سینوی با ابنسینا در تعیین جهت نتایج مختلطات شکل اول
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)فعلیت صغری از شروط انتاج مختلطات شکل اول است که بیشتر منطقدانان، از جمله ابنسینا، در بسیاری از آثار خود بدان پایبندند. ابنسینا در مبحث مختلطات شکل اول فقط در دو موضع (صغرای ممکنة خاصه با کبرای وجودیه و صغرای ...
-
معناداری جملههای حاوی نامهای تهی: نقدی بر دیدگاه مارگا ریمر
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)مارگا ریمر معتقد است که کاربران معمولی زبان ماینونگیگرایی را مفروض میگیرند و شهود ایشان مبنی بر معناداری جملههای حاوی نامهای تهی مبتنی بر همین امر است. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که موضع او پشتوانة ...
-
طراحی نظریة معناداری نزد ملاصدرای شیرازی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)پرسش اساسی این جستار ناظر به این مطلب است که چگونه میتوان نظریة معناداری نزد ملاصدرا را طراحی کرد. جستار حاضر میکوشد تا پس از اشاره به نکات روشی همچون بیان نسبت سمانتیک، متافیزیک، و معرفتشناسی بر اساس اصل «درستی تفکیک ...
-
اتصاف خارجی معقول ثانی منطقی: بررسی موردپژوهانة پارادوکس معدوم مطلق
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)در منطق و فلسفة اسلامی معمولاً گفته میشود در معقول ثانی منطقی اتصاف، و بهعبارتی ظرف صدق و مطابَق، کاملاً ذهنی است. این نوشتار نشان میدهد برخی اندیشمندان مسلمان در عمل، گاهی، مثلاً در مورد مباحث پارادوکس معدوم مطلق، ...
-
بررسی تفسیرهای گوناگون اداتهای منطقی از دیدگاه رواقیان
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2015-09-23)در این جستار منطق رواقی و تعبیری که در نیمة نخست قرن بیستم از این منطق صورت گرفت بررسی میشود. از آنجا که نخستین محققان در این دوره بر اساس پیشفرضهای منطق جدید با منطق رواقی مواجه شدند، این رویکرد را کلاسیک نامیدهایم ...



