شیوهای نادر در خوانش زمان مفاهیم نیمروز و نیمهشب، بهعنوان نقاط ارجاعی، در یک زبان اشارۀ خانگی
(ندگان)پدیدآور
ایزانلو, علیشریفی, شهلانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیقاتِ انجامشده بر روی ساعت، عموماً پیرامون چگونگی و مراحل رشدِ دانشِ زمان در افراد گوناگون بوده است، و بهطور ضمنی چنین فرض شده که تنها یک شیوۀ خوانشِ ساعت وجود دارد. این نوشته، تفاوتی بسیار مهم را، که در زبان اشارۀ یک فرد ناشنوا مشاهده شده است، مورد مطالعه قرار میدهد. این فرد ناشنوا، ساعت را برپایۀ دو نقطۀ ارجاعیِ نیمهشب و نیمروز میخواند. براینمونه، زمانیکه ساعت "9 صبح" است، وی با اشاره نشان میدهد که "3ساعت به نیمروز" باقی مانده است. و یا زمانیکه ساعت "2صبح"، و یا بهعبارتی "2شب" است، او با اشاره نشان میدهد که "2 ساعت بعد از نیمهشب" است. این نوشته در صدد درکِ عللِ پیدایشِ ایننوع خوانشِ ساعت است. و درنهایت با اشاره به ارتباط میان اوقات شرعیِ اقامۀ نماز و مفاهیم نیمروز و نیمهشب به تبیین این شیوه میپردازد.
کلید واژگان
زبان اشارهساعت
نیمروز
نیمهشب
نماز
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
انجمن زبان شناسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه فردوسی مشهددانشگاه فردوسی مشهد




