نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسالمیان, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorسبزیان‌پور, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorشاهینی, بهارمستfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:18:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:18:40Z
dc.date.available1399-07-09T00:18:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:18:40Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-25en_US
dc.date.submitted1395-10-05fa_IR
dc.identifier.citationسالمیان, غلامرضا, سبزیان‌پور, وحید, شاهینی, بهارمست. (1395). مقایسة ساختار حکایت‌های حدیقةالحقیقه و شریعةالطّریقه با سرچشمه‌های آن حکایات. متن پژوهی ادبی, 20(69), 99-127. doi: 10.22054/ltr.2016.6843fa_IR
dc.identifier.issn1735-1170
dc.identifier.issn2476-6186
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2016.6843
dc.identifier.urihttp://ltr.atu.ac.ir/article_6843.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/174523
dc.description.abstractمثنوی <em>حدیقة</em><em>‌الحقیقة</em> سنایی، حکایات متعدّدی دارد که شاید اغلب آنها در آثار پیشینیان ادب فارسی و عربی نقل شده باشد. در این نوشتار به تحلیل و مطابقت تعدادی از حکایات <em>حدیقه</em> با سرچشمه‌های آن حکایات، در چهارچوب ساختار قصّه و حکایت پرداخته‌ایم. اینکه سنایی تا چه حد در اقتباس حکایات، ساختار پیشین آنها را حفظ کرده، چه نوآوری‌هایی داشته‌ است و نیز بررسی مشترکات و اختلافات آنها، از بحث‌های این نوشتار است. نتایج پژوهش نشان داد که سنایی در پرداخت شخصیّت‌ها، آنها را به شخصیّت‌های تیپیک بدون نام تغییر داده است و از آنها با الفاظ مردی، شخصی و ... نام می‌برد. سنایی در ساختار داستان‌ها با حفظ درونمایة اصلی، تغییراتی در عناصر داستان به وجود آورده‌ است. گفتگو از عناصر ثابت داستان‌های <em>حدیقه</em> است و گاه شاعر با همین عنصر داستانی، شخصیّت داستان را به مخاطب می‌شناساند. از ابتکارهای سنایی در این باب آن است که برخی از حکایاتی که وی آنها را مأخذ حکایت خود قرار داده، تنها یک خبر و در اغلب موارد، گفتگویی ساده در حدّ پرسش و پاسخی بدون پرداختن به حادثه و حادثه‌پردازی است. امّا او با واردکردن عناصر داستانی و ایجاد حادثه‌پردازی، آن حکایات را در ساختاری داستان‌گونه وارد می‌کند. در بیشتر حکایات، زاویة دید، دانای کلّ و راوی، خود سنایی است. سنایی جز در مواردی اندک، در زاویة دید حکایاتی که از آثار پیشین گرفته، تغییری ایجاد نکرده ‌است و اغلب برای ایجاز در حکایات، به زمان و مکان توجّه چندانی نداشته است و به‌ندرت در بعضی موارد مستقیماً به آنها اشاراتی کرده‌ است.fa_IR
dc.format.extent593
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمتن پژوهی ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Text Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2016.6843
dc.subjectحکایتfa_IR
dc.subjectداستان‌پردازیfa_IR
dc.subjectسناییfa_IR
dc.subjectحدیقةالحقیقه و شریعةالطّریقهfa_IR
dc.titleمقایسة ساختار حکایت‌های حدیقةالحقیقه و شریعةالطّریقه با سرچشمه‌های آن حکایاتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه رازیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه رازیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue69
dc.citation.spage99
dc.citation.epage127


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد