دوره 12, شماره 35

 

ارسال های اخیر

  • نماد گرایی عرفانی در شعر صائب تبریزی 

    نزهت, بهمن (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-05-21)
    عالم عرفان، عالم وحدت و یکرنگی است. صائب با اصل وحدت بخش عرفانی همة پدیده‌های هستی را با همة تناقض‌ها و اضدادش به زیبایی در کنار هم می‌نهد و کیفیت و حالت آن ها را در زندگی روزمرة بشر به صورت زنده و نمادین بیان می‌کند. صائب ...

  • جستاری در بازنموددو بیت از حافظ بر پایة دبستان روانکاوی یونگ 

    مرادی, مهران (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-05-21)
    در این جستار برآنیم تا بر پایة یافته‌های دبستان روانکاوی یونگ، ابیاتی از حافظ را بررسیم. کارل گوستاو یونگ نخستین بار پرده از سویة ژرف و کیهانی وجود انسان، یعنی «ضمیر ناخودآگاه جمعی» باز کشید و نشان داد که این نهاد پنهان، ...

  • تاریخ مسعود نیک پی 

    شیخ مونسی, حوریه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-05-21)
    یکی از گنجینه‌های متون فارسی، کتب تاریخی است. این آثار، میراث گران بهای نیاکان ماست. متون تاریخی علاوه بر آگاهی‌هایی که در زمینة تاریخ و وقایع گذشته به ما می‌دهند، شیوه‌های نثر نویسی و ویژگی‌های زبانی متون را در ادوار پیشین ...

  • نقد جامعه شناختی تهران مخوف 

    رزاق پور, مرتضی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-05-21)
    در نوشتة حاضر، رمان تهران مخوف نوشتة مرتضی مشفق کاظمی نقد جامعه شناختی شده است. نگارنده ابتدا دیدگاه‌های منتقدان برجسته‌ای از قبیل هگل، لوکاچ و لوسین گلدمن را تبیین می‌کند؛ سپس بر مبنای نظریه‌های مذکور به نقد رمان تهران ...

  • ادبیات شگرف و عبید زاکانی 

    رستمی, فرشته (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-05-21)
    گروهی بر این باورند که «عبید زاکانی» طنز پرداز و هجاگوی توانای قرن هشتم است؛ این گزارش نیز بر باور ایشان چند و چونی ندارد. اما آیا تمام سخن همین است؟ گام می‌توان در خوانشی خواننده مدار، شیوة بیانی عبید زاکانی و راز ماندگاری ...