جهانی شدن و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
صالحی امیری, سید رضاعظیمی دولت آبادی, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهانی شدن به واسطه تغییراتی که در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پدید میآورد برای سیاست فرهنگی کشورها هم محدویت آفرین است و هم فرصت ساز. نقش عمده دولتها در سیاستگذاری فرهنگی و تمایل آنها به حفظ، گسترش و تقویت فرهنگ ملّی تحت تأثیر جهانی شدن قرار گرفته و موجب پیگیری نوعی سیاست فرهنگی مبتنی بر تنوع و با تأکید بر ویژگیهای فروملّی (محلی) و فراملّی شده است. از حساسیتهای ملّی در سیاست فرهنگی کشورها در پارهای موارد کاسته شده و کنترل فرهنگی به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. تعقیب سیاست فرهنگی در قلمرو ملّی در اغلب موارد توفیقی نداشته و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی حالت تجاری به خود گرفته است. در مجموع، جهانی شدن هم زمینه (محدوده و قلمرو ملی)، هم محتوا (عناصر و اصول ملی) و هم طراح و مجریِ (دولت) سیاست فرهنگی را با چالش اساسی و جدّی مواجه کرده است. تحت چنین شرایطی، سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر شاهد تغییراتی بوده است که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.
کلید واژگان
جهانی شدنفرهنگ
سیاست فرهنگی
دولت
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2009-02-191387-12-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.معاون پژوهشی و هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
شاپا
2423-64622676-5888




