هدایت خودکار خودروی سنگین مفصلی در شرایط ترافیکی واقعی با کنترلر مودلغزشی
(ندگان)پدیدآور
شجاعی, سعیدرحمانی هنزکی, علیآزادی, شهرامسعیدی, محمدامین
نوع مدرک
Textگرایش دینامیک،ارتعاشات و کنترل
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش ارایه یک الگوریتم هدایت عرضی برای خودروهای مفصلی در شرایط ترافیکی واقعی است. مسیرهای مجاز تعویض خط دوگانه براساس سینماتیک خودروی مفصلی با لحاظ عدم برخورد با خودروی دیگر، استخراج شده است. به منظور تعیین مسیر مطلوب، دینامیک خودروی مفصلی و بهطور ویژه تایر آن، باید مدنظر قرار گیرد تا بهترین مسیر قابل پیمایش مشخص شود. ابتدا یک مدل دینامیکی شانزده درجه آزادی غیرخطی خودروی مفصلی توسعه یافت. سپس مدل توسعه یافته با استفاده از نرمافزار تراک سیم در یک مانور استاندارد صحهگذاری گردید. همچنین برای طراحی سیستم کنترلی یک مدل دینامیکی سه درجه آزادی خودروی مفصلی شامل درجات آزادی سرعت زاویهای چرخشی و سرعت جانبی واحد کشنده و زاویه مفصل بین واحد کشنده و واحد شبه تریلر بکار گرفته شد. دینامیک تایر نیز براساس مدل غیرخطی داگف شبیهسازی شده است. در انتها، هدایت عرضی خودروی مفصلی به منظور رهگیری مسیر تعویض خط با روش کنترل غیرخطی مودلغزشی انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان از مناسب بودن روش کنترل غیرخطی مودلغزش در رهگیری مسیر تعویض خط خودروهای مفصلی دارد.
کلید واژگان
مانور تعویض خطخودروی مفصلی
طراحی مسیر
الگوریتم تصمیم گیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی



