• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 14, شماره 4(پیاپی47)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 14, شماره 4(پیاپی47)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانه ای (مطالعه موردی: خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا)

    (ندگان)پدیدآور
    علیزاده نظری, محمدبصیریان جهرمی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    517.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر با هدف مقابله با تاکتیک عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی و الزامات سیاستگذاری رسانه‌ای با مراجعه به صفحات خبرگزاری تقریب، تسنیم و ایکنا انجام گرفت که برای این منظور تاکتیک عملیات روانی در قالب 6 مولفه ترساندن و تهدید کردن، تحقیر، یأس و ناامیدی، جوسازی، استهزاء و پراکنده‌گویی و شایعه با مراجعه به صفحات خبرگزاری‌های ذکر شده مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی نشانه‌شناسی تصویر خواهد بود. واحد مشاهده، صفحات خبرگزاری‌های ذکر شده و واحد تحلیل عناصر بصری موجود در این خبرگزاری‌ها در بازده زمانی سه ماهه اول سال 1398(اول فروردین تا آخر خرداد) می‌باشد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تمام تاکتیک‌های عملیات روانی در صفحات خبرگزاری‌های تقریب، تسنیم و ایکنا قابل مشاهده بودند ولی در این میان تفاوت فاحشی داشتند به گونه‌ای که میزان مقابله صفحات خبرگزاری‌ها به مولفه‌ی پراکنده‌گویی و شایعه نسبت به سایر تاکتیک‌ها بیشتر بوده در حالی که کمترین مقابله با تاکتیک یاس و ناامیدی بوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد خبرگزاری‌های ذکر شده الزامات سیاست‌گذاریشان بیشتر در زمینه مقابله یا پراکنده‌گویی و شایعه بوده است. و توجه کمتری به مقابله با سایر تاکتیک‌های عملیات روانی ایجاد تفرقه مذهبی داشته‌اند. برنامه‌ریزان و متولیان امر می‌توانند با استفاده از سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای سعی در حل ایجاد تفرقه مذهبی بین مردم نمایند تا آنان نیز نسبت به جنبه‌ها و تاکتیک‌های مختلف عملیات روانی اگاه بوده و در صورت ایجاد تفرقه قبل از هر چیز خود نیز با آن مقابله نمایند.
    کلید واژگان
    تفرقه مذهبی
    الزامات سیاست‌گذاری
    رسانه
    تاکتیک عملیات روانی
    رویکرد مقابله‌ای

    شماره نشریه
    447
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سوره-دانشکده فرهنگ و ارتباطات-گروه رسانه و تبلیغ-رشته مدیریت رسانه
    پژوهشگر مرکز مطالعات و افکار سنجی سازمان صدا و سیما

    شاپا
    2008-9619
    URI
    http://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_15907.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170613

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب