• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 8, شماره 3(پیاپی 22)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 8, شماره 3(پیاپی 22)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر رسانه های الکترونیکی (اینترنت) در ایجاد شکاف بین فرزندان و والدین تهرانی

    (ندگان)پدیدآور
    محمد پور, ساراآزادی نژاد, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    371.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با عنوان بررسی تاثیر رسانه های الکترونیکی (اینترنت) در ایجاد شکاف نسلی بین فرزندان و والدین خانواده های تهرانی به مطالعه و بررسی مسائل مربوط به اینترنت بر روی شکاف نسلی می پردازد. رسانه ای که اگرچه مدت زمان زیادی از پیدایش آننمی گذرد، اما بنا بر وجود و بروز ویژگی های منحصر به فردش، توانسته با شتاب زیادی فراگیر شود و تاثیرات قابل توج هی را برجایگذارد. بنابراین با توجه به هدف اصلی این تحقیق یعنی شناسایی تاثیر رسانه های الکترونیکی (اینترنت ) در ایجاد شکاف نسلی بینوالدین و فرزندان خانواده های تهرانی، سعی شده بر روی عوامل تاثیرگذاری آن مطالعه و کنکاش لازم انجام پذیرد. شیوه اجرای اینپژوهش پیمایشی و با بهره مندی از ابزار پرسش نامه محقق ساخته به اجرا در آمده است.برای تحقق مراحل اجرایی و فرآیند تحقیق، نخست با بررسی و مطالعه ی کتاب خانه ای بر روی منابع و نظریات مرتبط و پیشینه تحقیق،مطالب و متون لازم اقتباس و استخراج و سپس فرضیه های تحقیق تدوین شد. در گام بعدی با تمرکز بر روی محتویات و چارچوبنظری پژوهش و مطابق متغیرهای مستقل و وابسته، هریک از فرضیه ها، شاخص ها و مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر تبیین شدند .که متاثر از اینترنت هستند، شاخص های تاثیرگذار بر شکاف « برخورداری مخاطب » و « دوست یابی » ،« ارتباط مجازی » ،« محتوای رسانه »نیز، برای سنجش « شکاف نگرشی » و « شکاف ارتباطی » ،« شکاف رفتاری » ،« شکاف ارزشی » نسلی قلمداد شدند و مولفه هایی چونشکاف نسلی معین شدند. گام سوم با تنظیم و توزیع پرسش نامه در سطح جامعه نمونه آماری، شامل 450 نفر از شهروندان تهرانی از دوگروه سنی 15 تا 25 سال و 40 تا 60 سال ساکن در سطح مناطق 22 گانه تهران، که به صورت تصادفی انتخاب شدند، آغاز شد و باو دست یابی به تحلیل های آماری توصیفی و استنباطی و آزمون spss گردآوری آن و ورود و پردازش داده ها از طریق نرم افزارفرضیه ها پایان یافت.بر ایجاد شکاف نسلی میان « برقراری ارتباط در این فضای مجازی » و « محتوای اینترنت » یافته های این پژوهش مستدل بر این است کهو هم چنین برخورداری آنها « فرهنگ پذیری » فرزندان و والدین خانواده های تهرانی تاثیر دارند. اما دوست یابی به عنوان یکی از شقوقاز اینترنت، تاثیری در شکاف میان این دو نسل ندارد. فرضیه های دیگر این تحقیق که با ارزیابی و اندازه گیری شاخص ها و مولفه هایپیش گفته در پی اثبات تاثیر اینترنت بر شکاف نسلی میان والدین و فرزندان خانواده های تهرانی بود، رد شد و گواه بر آن دارد کهاینترنت بر ایجاد این شکاف ها بی تاثیر است.
    کلید واژگان
    محتوای رسانه
    ارتباط مجازی
    شکاف ارزشی
    شکاف رفتاری
    شکاف ارتباطی و شکاف نگرشی

    شماره نشریه
    322
    تاریخ نشر
    2013-10-23
    1392-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده عهده دار مکاتبات
    ندارد

    شاپا
    2008-9619
    URI
    http://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_4111.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170409

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب