بررسی نقش (تأثیر) تلویزیون در ایجاد (افزایش) مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دهم ریاست جمهوری با بررسی مناظرهها
(ندگان)پدیدآور
مظفری, افسانهمهاجری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر، بر عهدۀ رسانههاست. روابط میان (دولت-ملتها) در هیچ مقطعی از تاریخ به اندازۀ دوران معاصر، نبوده است.
رسانهها از یکسو با انعکاس اخبار و اطلاعات میان اجزای سازندۀ عرصۀ عمومی و با افزایش سطح آگاهی عمومی مبادرت به مهندسی افکار عمومی میکنند و از دیگر سو با جمعآوری و انعکاس نظرات، انتقادات و عقاید مردم و مسئولان، ارتباط میان حکومت کنندگان (دولت) و حکومت شوندگان (مردم) را برقرار میسازند.
دستیابی به میزان اثربخشی تلویزیون در افزایش حضور مردم در انتخابات، دستیابی به میزان نقش سیما در شفافتر کردن دیدگاههای نامزدها و گروههای سیاسی، شناسایی نقش و عملکرد سیما در ترغیب و افزایش مشارکت و نشاط سیاسی جامعه در انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی از اهداف مورد نظر در این تحقیق است.
پژوهش پیش رو به روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعاوری اطلاعات نیز پرسشنامه است.
جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ تحقیق در ارتباطات دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تشکیل میدهند.
نمونه گیری در این پژوهش به روش تمام شمارشی (در دسترس) است که از 193 دانشجوی ورودی سالهای 1387 و 1388 تعداد 170 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند.
کلید واژگان
نقشتلویزیون
مشارکت سیاسی
انتخابات
مناظره
ریاست جمهور
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2010-04-211389-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
نداردندارد




