نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباهنر, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorچابکی درزابی, رامینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:07:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:07:07Z
dc.date.available1399-07-09T00:07:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:07:07Z
dc.date.issued2013-11-22en_US
dc.date.issued1392-09-01fa_IR
dc.date.submitted2013-05-29en_US
dc.date.submitted1392-03-08fa_IR
dc.identifier.citationباهنر, ناصر, چابکی درزابی, رامین. (1392). تحلیل سیاست‎های سواد رسانه‎ای در سه نهاد فرهنگی و ارتباطی ایران. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ, 3(6), 1-26.fa_IR
dc.identifier.issn2383-062X
dc.identifier.issn2383-0638
dc.identifier.urihttp://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1099.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170102
dc.description.abstractبا پیشرفت و توسعۀ رسانه‎ها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن، رسانه‌ها ضمن گام‎برداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل‎شدند. بر این اساس، بیش از دو دهه است که صاحب‎نظران ارتباطات به دیدگاه سواد رسانه‎ای روی‎آورده‎اند که به‎نظرمی‎رسد با گسترش آن، می‎توان از تأثیرات منفی رسانه‎ها تا حدود بسیاری پیشگیری کرد، گسترۀ دسترسی و استفادۀ مخاطبان را به رسانه‎ها افزایش داد و در نهایت، مخاطبان را به تولیدکنندگان پیام‎های ارتباطی تبدیل‎کرد. اگر سواد رسانه‎ای را علم تنظیم‎کنندۀ روابط میان مخاطب و رسانه‎ها بر اساس هنجارهای درونی‎شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاست‎های رسانه‎ای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاست‎ها مدل‎های گوناگونی ارائه‎شده‎است که جامع‎ترین آنها مدل EC کمیسیون اروپاست. این مدل چهار مؤلفۀ دسترسی، استفاده، درک انتقادی و تولید ارتباطی را در حوزۀ سواد رسانه‎ای مطرح‎می‎کند. <br />در این پژوهش، بر اساس مدل EC و مؤلفه‎های مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی ـ تحلیلی، اسنادِ سه نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‎وپرورش و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان سه نهاد فرهنگی و آموزشی مهم و تأثیرگذار کشور مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان‎می‎دهد که بیشترین میزان توجه در اسناد وزارت آموزش‎وپرورش، از میان مؤلفه‎های سواد رسانه‎ای، تنها معطوف به مؤلفۀ استفاده و درک انتقادی بوده و برای ارتقای مؤلفۀ توانایی ارتباطی، هیچ سیاستی تدوین‎نیافته‎است؛ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست‎های سواد رسانه‎ای به رسانه‎های دیجیتال محدود بوده و دیگر رسانه‎ها از جمله رسانه‎های چاپی و الکترونیکی مورد توجه قرارنگرفته‎است.fa_IR
dc.format.extent408
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofمطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگfa_IR
dc.relation.ispartofInterdisciplinary Studies in Media and Cultureen_US
dc.subjectسواد رسانه‎ایfa_IR
dc.subjectمدل ECfa_IR
dc.subjectتفکر انتقادیfa_IR
dc.subjectوزارت آموزش‎وپرورشfa_IR
dc.subjectوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیfa_IR
dc.subjectسازمان فرهنگی هنری شهرداری تهرانfa_IR
dc.titleتحلیل سیاست‎های سواد رسانه‎ای در سه نهاد فرهنگی و ارتباطی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه امام صادق (ع)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامهfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue6
dc.citation.spage1
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد