• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر توانبخشی شناختی و بازی های حرکتی هدفمند بر حافظه کاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

    (ندگان)پدیدآور
    عباسیان, رضوانرفیعی, صالحنمازی زاده, مهدیتجاری, فرشاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.188 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در حافظه کاری به ویژه حافظه بینایی- فضایی دچار کمبود می­باشند. در پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات مبتنی بر توان­بخشی شناختی و بازی­های حرکتی هدفمند در بهبود عملکرد حافظه­ کاری دختران 7 تا 10 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش­ ها روش پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با یک گروه کنترل بود. شصت دختر 10-7 سال (میانگین سنی 8/43 سال) از بین دانش­ آموزان مقطع ابتدایی شهر بروجن با استفاده از روش خوشه­ای چند مرحله ­ای انتخاب و به ‌صورت تصادفی در چهار گروه جای گرفتند (سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، هر گروه 15 نفر). از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی - نسخه والدین و آزمون هوش ریون برای غربال­گری اولیه و از آزمون اِن- بک (N-Back) برای سنجش عملکرد حافظه کاری قبل و بعد از دوره آزمایشی (24 جلسه 45 دقیقه­ ای، سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته) استفاده شد. پروتکل آزمایشی برای توان­بخشی شناختی، تمرین مهارت­ های حل مسئله، هماهنگی حسی و حرکتی و هماهنگی دست و چشم و برای بازی ­های هدفمند حرکتی، تمرین مهارت­ های حرکتی ظریف و درشت با تأکید بر تعادل، هماهنگی و جهت­ یابی بودند. داده­ ها با استفاده از آزمون t جفت ­شده و تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. یافته ­ها عملکرد حافظه کاری در گروه­های توان­بخشی شناختی، بازی هدفمند و مداخله ترکیبی از پیش­آزمون به پس­آزمون به طور معنادار افزایش یافت (0/001> p)، در حالیکه در گروه کنترل تغییر معنادار مشاهده نگردید (0/05 p)، در حالیکه در گروه کنترل تغییر معنادار مشاهده نگردید (0/05
    کلید واژگان
    اختلال هماهنگی رشدی
    حافظه کاری
    بازی
    توانبخشی شناختی
    رفتار حرکتی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
    گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.112420.2188
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100830.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170024

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب