نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاوری برحق طلب, الههfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorنادری, فرحfa_IR
dc.contributor.authorحیدری, علی رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:06:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:06:41Z
dc.date.available1399-07-09T00:06:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:06:41Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-13en_US
dc.date.submitted1397-10-23fa_IR
dc.identifier.citationیاوری برحق طلب, الهه, عسگری, پرویز, نادری, فرح, حیدری, علی رضا. (1398). اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (حافظه و حل مسئله) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 8(4), 165-176. doi: 10.22037/jrm.2019.111496.2033fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111496.2033
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100727.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169948
dc.description.abstractمقدمه و اهداف امروزه نقص توجه و بیش­فعالی از متداول‌ترین اختلال­های دوران کودکی است. این اختلال را اخـتلال عصـبی رشدی می­دانند که سه ویژگی اصـلی آن نارسـایی توجه، بیش­فعالی و تکانشگری است که بـر سه تا هفت درصد کودکان اثـر مـی­گـذارد. نقص در کارکردهای اجرایی موفقیت تحصیلی را کاهش و احتمال رفتارهای خطرآفرین را افزایش می­دهد. کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه/بیش­فعالی به صورت معناداری در ارزیابی­ های عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی نسبت به جمعیت عادی نقص دارند. هدف از مطالعه حاضر، اثر توانبخشی­شناختی بر عملکردهای اجرایی (حافظه و حل مسئله) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش­ فعالی می­باشد. مواد و روش ­ها پژوهش حاضر از نوع شبه ­تجربی با طرح کارآزمایی بالینی پیش­آزمون/پس­آزمون با گروه کنترل است. 30 کودک دارای اختلال نقص توجه و بیش ­فعالی 7-9 سال که در سال 98-1397 به کلینیک مشاوره آمورش­وپرورش ناحیه 1 شیراز مراجعه کردند، با استفاده از آزمون تشخیصی 4-CSI تشخیص­گذاری و با آزمون هوش ریون یکسان­ سازی شدند و به صورت نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. کودکان در ده جلسه یک­ساعته هر هفته دو جلسه تحت مداخله برنامه ­های توانبخشی قرار گرفتند. محاسبات آماری با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 23 انجام گرفت. متغیر حافظه فعال با استفاده از آزمون­های ان­بک و تو­بک و آزمون فراخنای حافظه و ارزیابی متغیر حل مسئله با آزمون کارت­های ویسکانسین انجام شد. یافته­ ها کارکردهای اجرایی (حافظه) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش­فعالی تفاوت معناداری را نشان داد (Pfa_IR
dc.format.extent668
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111496.2033
dc.subjectتوانبخشی­ شناختیfa_IR
dc.subjectعملکرد اجراییfa_IR
dc.subjectحافظه کاریfa_IR
dc.subjectحل مسئلهfa_IR
dc.subjectکودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش ­فعالیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleاثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (حافظه و حل مسئله) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دوره دکتری روان شناسی سلامت، واحد بین المللی خرمشهر، خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage165
dc.citation.epage176
nlai.contributor.orcid0000000309119908
nlai.contributor.orcid0000000203498727
nlai.contributor.orcid0000000158015967
nlai.contributor.orcid0000000152845732


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد