• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (حافظه و حل مسئله) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    یاوری برحق طلب, الههعسگری, پرویزنادری, فرححیدری, علی رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    668.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف امروزه نقص توجه و بیش­فعالی از متداول‌ترین اختلال­های دوران کودکی است. این اختلال را اخـتلال عصـبی رشدی می­دانند که سه ویژگی اصـلی آن نارسـایی توجه، بیش­فعالی و تکانشگری است که بـر سه تا هفت درصد کودکان اثـر مـی­گـذارد. نقص در کارکردهای اجرایی موفقیت تحصیلی را کاهش و احتمال رفتارهای خطرآفرین را افزایش می­دهد. کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه/بیش­فعالی به صورت معناداری در ارزیابی­ های عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی نسبت به جمعیت عادی نقص دارند. هدف از مطالعه حاضر، اثر توانبخشی­شناختی بر عملکردهای اجرایی (حافظه و حل مسئله) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش­ فعالی می­باشد. مواد و روش ­ها پژوهش حاضر از نوع شبه ­تجربی با طرح کارآزمایی بالینی پیش­آزمون/پس­آزمون با گروه کنترل است. 30 کودک دارای اختلال نقص توجه و بیش ­فعالی 7-9 سال که در سال 98-1397 به کلینیک مشاوره آمورش­وپرورش ناحیه 1 شیراز مراجعه کردند، با استفاده از آزمون تشخیصی 4-CSI تشخیص­گذاری و با آزمون هوش ریون یکسان­ سازی شدند و به صورت نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. کودکان در ده جلسه یک­ساعته هر هفته دو جلسه تحت مداخله برنامه ­های توانبخشی قرار گرفتند. محاسبات آماری با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 23 انجام گرفت. متغیر حافظه فعال با استفاده از آزمون­های ان­بک و تو­بک و آزمون فراخنای حافظه و ارزیابی متغیر حل مسئله با آزمون کارت­های ویسکانسین انجام شد. یافته­ ها کارکردهای اجرایی (حافظه) در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش­فعالی تفاوت معناداری را نشان داد (P
    کلید واژگان
    توانبخشی­ شناختی
    عملکرد اجرایی
    حافظه کاری
    حل مسئله
    کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش ­فعالی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری روان شناسی سلامت، واحد بین المللی خرمشهر، خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی ، اهواز، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111496.2033
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100727.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169948

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب