• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر علائم نقص توجه/بیش فعالی و تعلل ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    قلی پور کویچ, صالحلیوارجانی, شعلهحسینی نسب, سید داود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.055 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف درمان پذیرش و تعهد، اخیرا در درمان کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر علائم نقص توجه/بیش­فعالی و تعلل­ورزی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی بود. مواد و روش ­ها در قالب یک طرح نیمه­آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل 16 نوجوان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی از بین مراجعان مراکز روانپزشکی و درمانی شهر تبریز و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش یا کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). پرسش­نامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و آزمون تعلل­ورزی تحصیلی سواری بر روی هر سه گروه اجرا شد و سپس نوجوانان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی درمان پذیرش و تعهد شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله­ای دریافت نکرد و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد. یافته ­ها نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه معنادار نبوده، ولی بر بیش­فعالی/تکانشگری معنادار است. همچنین طبق یافته­های مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل­ورزی حاکی از کاهش تعلل­ورزی عمدی، ناشی از خستگی و بی­برنامگی و نمره کل تعلل­ورزی در مرحله پس از درمان بود. نتیجه­ گیری یافته های تحقیق حاضر حاکی از اثربخشی پذیرش و تعهد بر علائم بیش­فعالی/تکانشگری این اختلال و همچنین تعلل­ورزی بوده و نویدبخش است.
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه/بیش­فعالی
    تعلل­ورزی تحصیلی
    درمان پذیرش و تعهد
    نوجوانان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران
    استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111170.1808
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100578.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169915

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب