اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر علائم نقص توجه/بیش فعالی و تعلل ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
قلی پور کویچ, صالحلیوارجانی, شعلهحسینی نسب, سید داودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
درمان پذیرش و تعهد، اخیرا در درمان کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر علائم نقص توجه/بیشفعالی و تعللورزی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی بود.
مواد و روش ها
در قالب یک طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل 16 نوجوان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی از بین مراجعان مراکز روانپزشکی و درمانی شهر تبریز و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش یا کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و آزمون تعللورزی تحصیلی سواری بر روی هر سه گروه اجرا شد و سپس نوجوانان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی درمان پذیرش و تعهد شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه معنادار نبوده، ولی بر بیشفعالی/تکانشگری معنادار است. همچنین طبق یافتههای مربوط به اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعللورزی حاکی از کاهش تعللورزی عمدی، ناشی از خستگی و بیبرنامگی و نمره کل تعللورزی در مرحله پس از درمان بود.
نتیجه گیری
یافته های تحقیق حاضر حاکی از اثربخشی پذیرش و تعهد بر علائم بیشفعالی/تکانشگری این اختلال و همچنین تعللورزی بوده و نویدبخش است.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه/بیشفعالیتعللورزی تحصیلی
درمان پذیرش و تعهد
نوجوانان
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایراناستاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
شاپا
2251-84012252-0414




