اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علایم نقص توجه/بیش فعالی و تعلل ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
قلی پور کویچ, صالحلیوارجانی, شعلهحسینی نسب, داودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
خودتعلیمی کلامی یکی از درمانهای شناختی مناسب برای کودکان است، با این حال اثربخشی آن، به ویژه در بین نوجوانان و مشکلاتی چون نقص توجه و تعللورزی در بین این گروه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علائم نقص توجه/بیشفعالی و تعللورزی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی بود.
مواد و روش ها
در قالب یک طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل 16 نوجوان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی از بین مراجعان مراکز روانپزشکی و درمانی شهر تبریز و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و آزمون تعللورزی تحصیلی سواری بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس نوجوانان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی آموزش خودتعلیمی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه و بیشفعالی/تکانشگری معنادار بوده و توانسته این علائم را کاهش دهد. همچنین طبق یافتههای مربوط به اثربخشی خودتعلیمی کلامی بر تعللورزی حاکی نشان داد که نمرات شرکتکنندگان در تعللورزی عمدی، ناشی از خستگی و بیبرنامگی و نمره کل تعللورزی در مرحله پس از مداخله کاهش یافته است.
نتیجه گیری
یافته های تحقیق حاضر حاکی از این است که خودتعلیمی کلامی مداخلهای موثر و مطلوب برای درمان علائم نقص توجه و بیشفعالی و همچنین کاهش تعللورزی در بین این نوجوانان است.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه/بیش فعالیتعللورزی تحصیلی
خودتعلیمی کلامی
نوجوانان
روانشناسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایراناستاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




