• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علایم نقص توجه/بیش فعالی و تعلل ورزی تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    قلی پور کویچ, صالحلیوارجانی, شعلهحسینی نسب, داود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    804.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف خودتعلیمی کلامی یکی از درمان­های شناختی مناسب برای کودکان است، با این حال اثربخشی آن، به ویژه در بین نوجوانان و مشکلاتی چون نقص توجه و تعلل­ورزی در بین این گروه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر علائم نقص توجه/بیش­فعالی و تعلل­ورزی نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی بود. مواد و روش ­ها در قالب یک طرح نیمه­آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل 16 نوجوان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی از بین مراجعان مراکز روانپزشکی و درمانی شهر تبریز و با توجه معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). پرسش­نامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و آزمون تعلل­ورزی تحصیلی سواری بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس نوجوانان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی آموزش خودتعلیمی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله­ای دریافت نکردند و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد. یافته­ ها نتایج تحلیل کواریانس مربوط به اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی نشان داد که تاثیر این مداخله بر نقص توجه و بیش­فعالی/تکانشگری معنادار بوده و توانسته این علائم را کاهش دهد. همچنین طبق یافته­های مربوط به اثربخشی خودتعلیمی کلامی بر تعلل­ورزی حاکی نشان داد که نمرات شرکت­کنندگان در تعلل­ورزی عمدی، ناشی از خستگی و بی­برنامگی و نمره کل تعلل­ورزی در مرحله پس از مداخله کاهش یافته است. نتیجه­ گیری یافته ­های تحقیق حاضر حاکی از این است که خودتعلیمی کلامی مداخله­ای موثر و مطلوب برای درمان علائم نقص توجه و بیش­فعالی و همچنین کاهش تعلل­ورزی در بین این نوجوانان است.
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی
    تعلل­ورزی تحصیلی
    خودتعلیمی کلامی
    نوجوانان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران
    استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111419.1978
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100631.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169885

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب