بررسی تاثیر جنسیت و سطح تحصیلات بر بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی فارسی در حضور نویز همهمه
(ندگان)پدیدآور
شرفی, زهرامحمدزاده, علیشریفیان البرزی, مرضیهطباطبایی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
توانایی برقراری ارتباط موثر کلامی با دیگران دارای اهمیت بوده و در حفظ کیفیت زندگی تاثیر دارد. اختلال درک گفتار در حضور نویز یکی از شکایات رایج افراد در تمامی سنین میباشد. توانایی پردازش شنیداری مرکزی و قابلیتهای شناختی در بازشناسی گفتار در نویز موثر هستند. مطالعات موجود نشان میدهد که جنسیت و سطح تحصیلات بر مهارتهای شناختی و پردازشی تاثیرگذار است. از اینرو مطالعه حاضر به بررسی تاثیر جنسیت و سطح تحصیلات بر یکی از جنبههای شناخت یعنی توانایی بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی فارسی در حضور نویز همهمه پرداخت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مشاهدهای و به روش مقطعی بر روی 60 فرد بالغ با شنوایی هنجار (31 فرد دارای سطح تحصیلات دیپلم، 21 فرد دارای سطح تحصیلات لیسانس و 8 فرد دارای سطح تحصیلات بالاتر از لیسانس) در محدوده سنی 30 تا 49 سال (شامل 31 مرد و 29 زن)،  از بین نمونههای در دسترس انجام شد. پس از انجام ارزیابیهای شنوایی و گفتاری، بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در قالب هجاهای همخوان-واکه-همخوان و در حضور نویز همهمه در نسبتهای سیگنال به نویز صفر، 5-، 10- به تفکیک جنسیت و سطح تحصیلات مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
با افزایش میزان نویز میانگین امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در زنان و مردان و افراد دارای سطح تحصیلات متفاوت کاهش یافت که از لحاظ آماری معنادار بود (001/0=P).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که جنسیت و سطح تحصیلات تاثیری بر توانایی بازشناسی گفتار در حضور نویز همهمه ندارند، لیکن افزایش نویز سبب کاهش امتیاز بازشناسی همخوانهای انفجاری و سایشی در حضور نویز همهمه گردید.
کلید واژگان
همخوان سایشیبازشناسی گفتار
نویز همهمه
شنوایی شناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کمیته پژوهشی دانشجویی، کارشناس ارشد شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراناستادیار، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مربی، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناس ارشد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




