بررسی تاثیر آموزش هندلینگ (مراقبتهای ویژه) بر کیفیت زندگی مراقبان شاغل در مراکز نگهداری
(ندگان)پدیدآور
دهقان, عباسرصافیانی, مهدیحسینی, سید علیدالوند, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف کودکان مبتلا به فلج مغزی مقیم مراکز به علت مشکلات طولانیمدت نیاز به مراقبت دائمی دارند و مراقبت از آنها میتواند سلامت جسمانی و روانی مراقبان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مراقبتهای ویژه بر کیفیت زندگی مراقبان شاغل در مراکز نگهداری از کودکان دارای فلج مغزی انجام شد. مواد و روشها در مطالعه مداخلهای-نیمهتجربی حاضر، 60 نفر از مراقبان شاغل در مراکز نگهداری از کودکان دارای فلج مغزی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر تهران به شیوه تمامشماری و با رعایت معیارهای لازم انتخاب و در دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی (36-SF) سه ماه قبل و بعد از انجام آموزش هندلینگ برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. جلسه آموزش هندلینگی به صورت تئوری و عملی طی دو روز و هر روز با شرکت 15 نفر از مراقبان گروه مداخله و برگزار شد. دادهها قبل و سه ماه بعد از مداخله جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها میانگین سنی و انحراف معیار مراقبان قبل از شروع آموزش در گروه مداخله (22/9±50/42) و گروه کنترل (84/10±57/43) بوده است. مقایسه میانگین نمرات بین دو گروه نشان داد که کیفیت زندگی مراقبان گروه مداخله 3 ماه بعد از دریافت آموزش در تمامی ابعاد 36- SFبه جز عملکرد اجتماعی به طور معناداری ارتقاء یافته است (05/0
کلید واژگان
کودک فلج مغزیمراقب
کیفیت زندگی
آموزش هندلینگ (مراقبت ویژه)
کاردرمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری کاردرمانی، گروه آموزش کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایراندکتری تخصصی کاردرمانی، دانشیار، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
دکتری تخصصی کاردرمانی، استاد تمام، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
دکتری تخصصی کاردرمانی، استادیار، دانشکده توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




