مقایسه الگوی استفاده از زمان کودکان 7 تا 12 ساله دچار فلج مغزی و همسالان بهنجارشان
(ندگان)پدیدآور
زارع, ناهیدرصافیانی, مهدیسورتیجی, حسیناکبرفهیمی, نازیلادهقانی زاده, مسلمبیگلریان, اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف الگوی استفاده از زمان، یک شاخهی تعریفشده در کاردرمانی و مطالعات علم کار است. به نظر میرسد که کودکان، جمعیت در خطر عدم توازن کاری باشند که زمان کمتری را در فعالیتهای همراه با تحرک صرف میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی الگوی استفاده از زمان در کودکان دچار فلج مغزی با کودکان بهنجار است. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع تحلیلی، مقطعی-مقایسهای بود. 28 کودک هنجار و 28 کودک دچار فلج مغزی که از نظر سن، جنس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی همسان شده بودند، در 2 روز تعطیل و غیرتعطیل بررسی شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از گاهنگار زمان، یرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، سیستم طبقهبندی حرکات درشت و سیستم طبقهبندی توانایی دستی صورت گرفت. از آزمون t مستقل، برای تحلیل دادهها در SPSS22، استفاده گردید. یافته ها آنالیز آماری، تفاوت معناداری را در حوزههای استراحت وخواب، تحصیل و بازی در روز غیرتعطیل، تفریح در روز تعطیل و فعالیتهای روزمرهی زندگی در هر دو روز تعطیل و غیرتعطیل (05/0
کلید واژگان
الگوی استفاده از زمانکودکان
فلج مغزی
کاردرمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایراندکترای کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم سلامتی، دانشگاه کویت، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
دانشجوی دکترای کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
دکترای کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ایران
دانشجوی دکترای کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
دکترای آمار زیستی، گروه آموزشی آمار و کامپیوتر، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




