مقایسه سرعت نامیدن کودکان با و بدون لکنت 8-7 ساله
(ندگان)پدیدآور
فرازی, مرتضیمحمودی بختیاری, بهروزرهگذر, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه یکی از شایع ترین اختلالات گفتار و زبان لکنت است. لکنت وقوع ناگهانی، متناوب و غیرطبیعی وقفه ها در جریان پیشرونده گفتار است که با تغییرات رفتاری، شناختی و نگرشی همراست. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه و تحلیل سرعت نامیدن کودکان با و بدون لکنت 8-7 ساله بود. مواد و روشها این مطالعه مقایسه ای- تحلیلی بر 36 کودک 8-7 ساله با و بدون لکنت انجام گرفت.روش نمونه گیری گروه آزمایش (18 نفر) از نوع در دسترس بود که از میان مراجعان لکنت کودکان مراکز گفتار درمانی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنی های گروه کنترل(18 نفر) نیز بر اساس همتاسازی با گروه آزمایش از لحاظ سن، جنس، تک زبانه( فارسی زبان) و از میان کودکان در دسترس شهر تهران انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از چهار خرده آزمون تصاویر، رنگها، اعداد و حروف الفبای فارسی استفاده شد و نمونه های زمان پاسخ آزمودنیهای هر دو گروه به خرده آزمونهای سرعت نامیدن ضبط و بر اساس آزمونهای آماری تحلیل گردید. یافتهها نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین سرعت نامیدن کودکان دارای لکنت در تمام خرده آزمونها با کودکان بدون لکنت تفاوت معنی دار وجود دارد(001/0
کلید واژگان
لکنتکودکان
سرعت نامیدن
زمان پاسخدهی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
1. دکترای تخصصی گفتار درمانی، استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران2. دکترای تخصصی زبان شناسی، دانشیار دانشگاه تهران، ایران
3. دانشیار آمار زیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




