طراحی مدل دانشگاه پایدار، مبتنی بر مطالعات صورت گرفته در ایران
(ندگان)پدیدآور
راد, سبد ابراهیمفقیهی, علیرضاناطقی, فائزهمعینی کیا, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این پژوهش، مطالعۀ نظاممند و سنتزپژوهی بر الگوهای نظری و پژوهشهای صورتگرفته در ایران با موضوع دانشگاه پایدار به منظور تلخیص، طبقهبندی و تلفیق مؤلفههای آن بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی با رویکرد کیفی و راهبرد آن، سنتزپژوهی است. بدین منظور، تعداد 15 مقالۀ داخلی، بررسی و برای جمعآوری و تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به وسیلۀ نرمافزار Nvivo-10 استفاده شد. یافتهها: پس از کدگذاری، 203 مؤلفۀ دانشگاه پایدار در 25 مقوله و هشت بُعد سازماندهی شدند. ابعاد به ترتیب نزولی تعداد ارجاع و منابع عبارتند از: مدیریت زیستمحیطی فضای دانشگاهی؛ آموزش پایدار؛ مشارکتکنندگان؛ مدیریت پایدار؛ سرمایۀ اجتماعی؛ پژوهش پایدار؛ نظارت، ارزیابی و گزارشدهی؛ اداری و مالی. نتیجهگیری:در الگوهای داخلی ارائه شده برای دانشگاه پایدار، به بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توسعۀ پایدار در مقابل بعد زیستمحیطی کمتر توجه شده است. لزوم توجه بیشتر به حوزههای اجتماعی، پژوهش، نظارت و ارزیابی و اداری و مالی در خصوص پایداری دانشگاهها، در کنار توجه به مدیریت زیستمحیطی فضای دانشگاهی، آموزش پایدار، مشارکتکنندگان و مدیریت پایدار تأکید میشود. طراحی الگویی جامع و کلنگر در خصوص پایداری دانشگاه توسط هر یک از دانشگاههای بزرگ کشور، مطابق با فرهنگ ایران اسلامی و متناسب با تواناییها و مأموریتهای آنها توصیه میشود.
کلید واژگان
: مد آموزش عالی پایداردانشگاه پایدار
توسعۀ پایدار
سنتزپژوهی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.دکتری مدیریت آموزشی، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک(نویسنده مسئول) / نشانی: اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، گروه علوم تربیتی / نمابر: 086۴۱۳۲۴۵۱/ Email: a-faghihi@iau-arak.ac.ir
دکتری برنامه ریزی درسی، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
دکتری برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل-ایران




