اولویتبندی مؤلفههای فرهنگ سازمانی از منظر نهجالبلاغه در دانشگاه اسلامی
(ندگان)پدیدآور
بوستانی, حمیدرضابانشی, عباداللهشاکری, آحمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مؤلفههای فرهنگ سازمانی از منظر نهجالبلاغه و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی آنها برای اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از منظر دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه بود. در این پژوهش، فرهنگ سازمانی از منظر نهجالبلاغه و 9 مؤلفۀ آن شامل اخلاص، یادگیری و دانشافزایی، وجدان کاری، بهبود مستمر، مردمداری، نظم و انضباط، مشورت و هماندیشی، خود ارزیابی و عدالت در نظر گرفته شد. روش: پژوهش حاضر، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها نیز توصیفی از نوع پیمایشی است. برای اولویتبندی مؤلفههای فرهنگ سازمانی از آزمون فریدمن استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق، شامل کلیۀ دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران بود. نمونۀ آماری تعداد 270 نفر از دانشجویان بودند که به صورت تصادفی و از طریق فرمول کوکران به دست آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان آشنا به موضوع پژوهش و روایی سازه نیز با بهرهگیری از معادلات ساختاری تأیید شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و PLS استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که یادگیری و دانشافزایی به عنوان مهمترین مؤلفه و ابعاد مختلف عدالت در ردۀ دوم اهمیت مؤلفههای فرهنگ سازمانی از منظر دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس قرار دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش برای ارتقای فرهنگ سازمانی مبتنی بر نهجالبلاغه باید بر یادگیری و دانشافزایی اساتید و همچنین رعایت عدالت، بیش از سایر موارد تأکید کرد.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانی اسلامینهجالبلاغه
دانشگاه
دانشجویان
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، ایراندکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه هرمزگان، ایران.
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه یزد، ایران.




