ساخت و استاندارسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) در بین دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
خرسندپور, تورانرضاخانی, سیمین دختشریفی, حسن پاشانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده مقدمه: باورهای غیرمنطقی میتواند هم بر پیشرفت تحصیلی و هم سبک زندگی دانشجویان تاثیر منفی بگذارد، با این وجود ابزار بومی برای سنجش آن وجود ندارد؛ با توجه به اهمیت ابزارهای بومی و بافتمحور، هدف پژوهش حاضر ساخت و استانداردسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) بود. روش کار: روش پژوهش یک پژوهش توسعهای و اکتشافی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 265 نمونه انتخاب شدند. پرسشنامهای 109 سوالی ساخته شد و توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تعیین تعداد عاملهای پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج: چرخش واریماکس نشان داد پرسشنامه باورهای غیر منطقی از شش مؤلفه خود کم ارزش شماری، ترس غیر منطقی درباره شخصیت خود، خود ستایی نامعقول، افراط در غمخواری دیگران، اعتقاد به کنترل بیرونی و اعتقاد به عوامل بیرونی با 41 سوال تشکیل شده است. ضریب آلفای کرونباخ حاکی از تایید همه مولفههای پرسشنامه داشت و پایایی کل برابر با 910/0 بود. ضریب همبستگی نشان داد که مولفههای پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند و همچنین ضریب همبستگی مولفههای پرسشنامه با مولفههای گرایش به تفکر انتقادی نشان داد که پرسشنامه باورهای غیر منطقی از روایی همگرای قابل قبول برخوردار است. نتیجهگیری: با استفاده از ابزار ساخته شده و شناسایی باورهای غیرمنطقی در افراد، میتوان با اقدامات آموزشی، مشاورهای و مداخلهای افراد بسیاری را مورد حمایت قرار داد.
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران




