مقایسه اثربخشی روش بازیدرمانی شناختی-رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی
(ندگان)پدیدآور
فلسفی, مونااحدی, حسنعسگری, پرویزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی کودکان مراجعه کننده به کلینیکهای درمان اختلالات رفتاری در غرب شهر تهران بود که با روش نمونه گیری به صورت در دسترس 45 نفر انتخاب شد و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش اول و دوم به مدت 10 جلسه 30 تا 45 دقیقهای تحت مداخله بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه فرندز قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودک آخنباخ بود.
نتایج: نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی موثر بود (001/0≥P). نتایج مقایسه اثربخشی دو رویکرد نشان داد که بازی درمانی تاثیر بیشتری نسبت به برنامه فرندز بر بهبود اختلالات رفتاری دارد (001/0≥P).
نتیجه گیری: به منظور بهبود اختلالات رفتاری کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی، از هر دو روش بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش فرندز میتوان استفاده کرد اما بازی درمانی موثرتر است.
کلید واژگان
بازیدرمانی شناختی-رفتاریبرنامه فرندز
اختلالات رفتاری
اختلال اضطراب جدایی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.استاد گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.




