• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ اثربخشی روش بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی

    (ندگان)پدیدآور
    فلسفی, مونااحدی, حسنعسگری, پرویز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    966.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی کودکان مراجعه کننده به کلینیک­های درمان اختلالات رفتاری در غرب شهر تهران بود که با روش نمونه گیری به صورت در دسترس  45 نفر انتخاب شد و به طور تصادفی به سه گروه  تقسیم شدند. گروه آزمایش اول و دوم به مدت 10  جلسه 30 تا 45 دقیقه­ای تحت مداخله بازی درمانی شناختی-رفتاری و برنامه فرندز قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودک آخنباخ بود. نتایج: نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش برنامه فرندز بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی موثر بود (001/0≥P). نتایج مقایسه اثربخشی دو رویکرد نشان داد که بازی درمانی تاثیر بیشتری نسبت به برنامه فرندز بر بهبود اختلالات رفتاری دارد (001/0≥P).  نتیجه گیری: به منظور بهبود اختلالات رفتاری کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی، از هر دو روش بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش فرندز می­توان استفاده کرد اما بازی درمانی موثرتر است.
    کلید واژگان
    بازی‌درمانی شناختی-رفتاری
    برنامه فرندز
    اختلالات رفتاری
    اختلال اضطراب جدایی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
    استاد گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.15714
    http://mjms.mums.ac.ir/article_15714.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/166262

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب