• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 57, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 57, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    سجادی, سیدعلیرضاآخوندپور منطقی, علیهاشمیان, پیمان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    311.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه از آنجا که درمان اختلالات یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نوروفیدبک از روش های درمانی نسبتا جدید می باشد مطالعه حاضر به بررسی اثر این روش در درمان اختلالات یادگیری می پردازد.   روش کار این مطالعه کارآزمای بالینی در بیمارستان دکتر شیخ و ابن سینا مشهد در سال1392 انجام شد. در این مطالعه 28 کودک مقطع سوم ابتدایی که با توجه به مصاحبه روانپزشکی پرونده تحصیلی ، اختلال یادگیری در ریاضی دارند، مورد مطالعه قرار می گیرند. یک گروه (N=14) درمان نوروفیدبک و گروه دیگر(N=14) درمان نوروفیدبک غیر واقعی(sham)دریافت می کنند. هر کودک 20 جلسه درمان ، که هر جلسه 30 دقیقه بود ، دریافت می کرد و طول دوره درمان 10-12 هفته بود. نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون تی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.   نتایج دو گروه از نظر هوشی و سنی و تحصیلی و جنسی و شدت اختلال ریاضی یکسان بودند.در  مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل، اثر مداخله بر گروه آزمایش معنی دار بود و تفاوت دو گروه نیز معنی دار بود (0.05 > p).و مداخله توانسته بود در سه بار اندازه گیری تفاوت معنی دار ایجاد کند (0.01 > p).روند تغییرات متغیر در سه بار اندازه گیری، خطی بود (0.05 > p). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون  تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.   p).و مداخله توانسته بود در سه بار اندازه گیری تفاوت معنی دار ایجاد کند (0.01 > p).روند تغییرات متغیر در سه بار اندازه گیری، خطی بود (0.05 > p). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون  تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.   p).روند تغییرات متغیر در سه بار اندازه گیری، خطی بود (0.05 > p). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون  تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.   p). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون  تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.   نتیجه‌گیری بررسی اثربخشی درمان بر اختلال ریاضی نشان داد که که نوروفیدبک باعث بهبود عملکرد ریاضی در کل گروه آزمایش شده است و اثربخشی درمان تا یک سال بعد از درمان باقی مانده است (0.01 > p). این اثر مثبت تنها در پسران تائید شد.
    کلید واژگان
    نوروفیدبک
    اختلالات یادگیری
    کودکان مقطع سوم ابتدایی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2014-10-23
    1393-08-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    استادیار روانپزشکی/ مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
    استادیار روانپزشکی/ مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
    استادیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2014.3422
    http://mjms.mums.ac.ir/article_3422.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/166095

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب