بررسی ارتباط میان مهارتهای زندگی و رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی تربت حیدریه
(ندگان)پدیدآور
هاشم زاده, سیدمحمدرضاخدابخش زاده, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی و رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی شهرستان تربت حیدریه رضوی بررسی شود. روش کار مطالعه حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه و مناطق اطراف آن به تعداد 400 نفر میباشند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد و شامل 196 نفر از معلمان زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای زندگی معلمان زبان ساعت چی و همکاران(1389)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران(1990) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاک(1981) میباشد. در نهایت دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یک راهه به کمک نسخه 18 نرم افزار آماری SPSS بررسی شدند. نتایج یافتههای مطالعه حاضر در مورد رابطه بین مهارتهای زندگی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی با تحقیقات قبلی در بعضی از مؤلفهها همخوانی ندارد. اما در مورد ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و مهارتهای زندگی با بیشتر تحقیقات قبلی همخوانی وجود دارد. نتیجه گیری نتایج به طور کلی نشان میدهد که بین مهارت های زندگی با رفتار شهروندی(01/0p و 26/0r=) رابطه معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان
فرسودگی شغلیمهارتهای زندگی
رفتار شهروندی سازمانی
معلمان زبان انگلیسی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریهاستادیار گروه زبان انگلیسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه




