• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    شکاریان یزد, فاطمهباغستانی, علیرضافضلی غفوری, معصومهخانبابایی قلعه‌یی, پویان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1020.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه یکی از مشکلات شایع در مدارس پیش‌دبستانی خوانایی دست خط کودکان است؛ هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود رشد دست خط در کودکان پیش‌دبستانی بوده است. روش کار پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری 86 پسر پیش‌دبستانی 5 تا 6 سال  ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر مشهد در سال تحصیلی 96-97 بوده است که با استفاده از مقیاس مشکلات دست خط غربالگری و 20 کودک پیش‌دبستانی با مشکلات دست خط به شیوه در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (10 کودک گروه آزمایش و 10 کودک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامۀ تمرینی مهارت‌های ادراکی -حرکتی را به مدت 16 جلسه دریافت کرد و در این مدت گروه کنترل به فعالیت‌های معمول خود پرداخت. در پایان جلسۀ از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برنامۀ مهارت‌های ادراکی-حرکتی شامل 45 دقیقه در هر جلسه بود. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق شامل سیاهه مشکلات دست خط کشاورزی و شجاعی (1394) بود.برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج  نتایج نشان داد آموزشی مهارت‌های ادراکی-حرکتی بر بهبود مشکلات دست خط (73/14=F، 001/0=P)و خرده مقیاس‌های خطاهای دست خط (55/12=F، 002/0=P) و خطاهای وضعیت بدن هنگام نوشتن (72/9=F، 006/0=P) پسران پیش دبستانی 4 تا 6 سال موثر است. نتیجه گیری به نظر می‎رسد که استفاده از  مهارت‌های ادراکی – حرکتی با تقویت عضلات دست و مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دست در رشد مهارت‌های دستخط موثر است. در نتیجه این شیوه می‌تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمان‌های اصلی این اختلال به‌کار رود.
    کلید واژگان
    ادراکی-حرکتی
    دست خط
    کودکان پیش‌دبستانی

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پایه، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
    کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم انسانی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
    پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.15289
    http://mjms.mums.ac.ir/article_15289.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165481

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب