تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی بر بهبود دست خط در کودکان پیشدبستانی
(ندگان)پدیدآور
شکاریان یزد, فاطمهباغستانی, علیرضافضلی غفوری, معصومهخانبابایی قلعهیی, پویاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
یکی از مشکلات شایع در مدارس پیشدبستانی خوانایی دست خط کودکان است؛ هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ادراکی- حرکتی بر بهبود رشد دست خط در کودکان پیشدبستانی بوده است.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری 86 پسر پیشدبستانی 5 تا 6 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر مشهد در سال تحصیلی 96-97 بوده است که با استفاده از مقیاس مشکلات دست خط غربالگری و 20 کودک پیشدبستانی با مشکلات دست خط به شیوه در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (10 کودک گروه آزمایش و 10 کودک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامۀ تمرینی مهارتهای ادراکی -حرکتی را به مدت 16 جلسه دریافت کرد و در این مدت گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود پرداخت. در پایان جلسۀ از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برنامۀ مهارتهای ادراکی-حرکتی شامل 45 دقیقه در هر جلسه بود. ابزار اندازهگیری در این تحقیق شامل سیاهه مشکلات دست خط کشاورزی و شجاعی (1394) بود.برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد آموزشی مهارتهای ادراکی-حرکتی بر بهبود مشکلات دست خط (73/14=F، 001/0=P)و خرده مقیاسهای خطاهای دست خط (55/12=F، 002/0=P) و خطاهای وضعیت بدن هنگام نوشتن (72/9=F، 006/0=P) پسران پیش دبستانی 4 تا 6 سال موثر است.
نتیجه گیری
به نظر میرسد که استفاده از مهارتهای ادراکی – حرکتی با تقویت عضلات دست و مهارتهای حرکتی درشت و ظریف دست در رشد مهارتهای دستخط موثر است. در نتیجه این شیوه میتواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمانهای اصلی این اختلال بهکار رود.
کلید واژگان
ادراکی-حرکتیدست خط
کودکان پیشدبستانی
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پایه، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانکارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم انسانی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




