ارائه راهکار برای کاهش تغییر شکل پوسته توربین
(ندگان)پدیدآور
ولیزاده, محمدشهرابی فراهانی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مشکلات جدی در نیروگاههای تولید توان، تغییر شکل پوسته توربین و به تبع آن ارتعاش موتور میباشد که منجر به آسیب دیدن توربین و اجزای داخلی، توقف واحد و نیز افزایش هزینه تعمیرات میشود. با تغییر لقی نوک پرهها در اثر تغییر شکل پوسته، افت افزایش یافته و بازده توربین کاهش مییابد. تغییر شکل شدید پوسته، برهمکنش قسمتهای ثابت و متحرک توربین را در بر میگیرد که مسبب آن تعدادی عاملهای استاتیکی و دینامیکی میباشد. پوسته توربین از دو قسمت تشکیل شده که از طریق فلنج با پیچ به هم متصل میشوند. از آنجا که سازه پوسته در نقاط مختلف خود در تماس با جریان گاز اصلی و سیال خنککاری میباشد، توزیع دما در سیال پیرامون تأثیر مستقیمی بر توزیع حرارت سازه خواهد داشت. دو قسمت بودن پوسته و وجود فلنجهای ضخیم نسبت به پوسته جهت جلوگیری از نشتی، منشأ اصلی تغییر شکل پوسته در اثر بارهای حرارتی و فشاری اعمال شده میباشد. در مقاله حاضر دلایل مختلف تغییر شکل پوسته با تمرکز بر اثرات گرادیان دمایی و چگونگی آن بررسی شده است. در ادامه راهکارهای عملی جهت کاهش تغییر شکل پوسته ارائه شده است. راهکارهای مطرح شده برای پوستههای با هندسه پیچیده نیز که در اثر وجود گرادیانهای دمایی بالا دچار تغییر شکل میشوند، کاربرد دارد.
کلید واژگان
توربینتغییر شکل پوسته
گرادیان دما
راهکار
مهندسی هوافضا
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
شرکت دانش بنیان توربو کمپرسور تک خاورمیانه (توربوتک)شرکت دانش بنیان توربو کمپرسور تک خاورمیانه (توربوتک)




