طراحی مدل هماهنگی در زنجیره تأمین رقابتی با استفاده از رویکرد نظریه بازی با همکاری و بدون همکاری
(ندگان)پدیدآور
نعیمی صدیق, علینعیمی صدیق, علیچهارسوقی, کمالشیخمحمدی, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زنجیره تأمین فروشنده- خریدار دارای مکانیسم قیمت عمدهفروشی است. بهخاطر وجود همین مکانیسم، فروشنده و خریدار اهداف متضادی دارند. بهعنوان مثال، بهعلت پویایی تقاضا در بازار، خریدار ترجیح میدهد اندازه سفارشهای متفاوتی از فروشنده داشته باشد تا هزینه نگهداری کمتری بپردازد. در این تحقیق، مدلهای مختلف زنجیره تأمین فروشنده- خریدار بررسی شده است که در آن رقابت و همکاری وجود دارد. در این مقاله تقاضای هر محصول متغیر فرض شدهاست، بهطوری که تابعی از قیمت و هزینه تبلیغات آن محصول است. مدلهای ارائهشده، روابط بین خریدار و فروشنده را در دو حالت بازی بدون همکاری و بازیهای با همکاری درنظر میگیرند. بازی بدون همکاری درنظر گرفتهشده از نوع نش است که در آن خریدار و فروشنده از قدرت یکسانی برخوردارند و بهطور همزمان تصمیم میگیرند. بهعلت وجود تضاد در اهداف، مدلهای خریدار و فروشنده کارایی لازم را ندارند، از اینرو بازی با همکاری برای خریدار و فروشنده ارائه شدهاست تا هر یک نسبت به حالت بدون همکاری سود بیشتری عائدشان گردد. در پایان تعدادی مثال نیز  برای مقایسه بین مدلهای با همکاری و بدون همکاری ارائه شدهاست.
کلید واژگان
زنجیره تأمین رقابتیهماهنگی
بازی نش
بازی با همکاری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01




