بهبود عملکرد سازمان از طریق زنجیره ارزش و تسهیم دانش
(ندگان)پدیدآور
چاربند, یگانهجعفری نویمی پور, نیمانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با گسترش و توسعه دانش در سازمانها، مدیریت اثربخش دانش در راستای اهداف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. از این رو، دانش مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها در عصر حاضر محسوب میشود. اینامرباعث شده است در محیط رقابتی و پویای امروز ،بهره گیری از روش هایی جهت کسب، ذخیره سازی و بگارگیری دانش در کانون توجه مدیران و سازمان ها قرار گیرد. ایجاد زیرساختار های مدیریت دانش برای کنترل و نظارت هرچه بهتر بر دانش و عملکرد دسازمانی بسیارمهم قلمداد می شود. تعهد و رهبری مدیریت ارشد، تسهیم دانش و مشتری مداری می توانند نقش بسزایی در ایجاد شاخص های انگیزشی برای کارکنان سازمان داشته باشند .از طرفی، در طی چند سال اخیر در نظریه ها و پژوهش هایمختلفی،مدیریت زنجیره ارزش بهعنوان یک سازه اصلی مرتبط با عملکردسازمانی مطرح شده است. لذا در این مقاله به بررسی تاثیر تسهیم دانش بر زنجیره ارزش در جهت بهبود عملکرد سازمان ها پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش سازمان کل گمرک آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SMART PLS 2.0 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که تعهد و رهبری مدیریت ارشد، مشتری مداری و تسهیم دانش تاثیر مثبتی بر زنجیره ارزش دارد که موجب بهبود عملکرد سازمانی می شود.
کلید واژگان
زنجیره ارزشتسهیم دانش
عملکرد سازمانی
تعهد و رهبری مدیریت ارشد
مشتری مداری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیهIslamic Azad University of Urmia
سازمان پدید آورنده
1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران.




