نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرهانی, محمدضیاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:51:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:51:20Z
dc.date.available1399-07-08T23:51:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:51:20Z
dc.date.issued2018-07-23en_US
dc.date.issued1397-05-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-06en_US
dc.date.submitted1397-02-16fa_IR
dc.identifier.citationبرهانی, محمدضیا. (1397). بررسی حجیت سیره و بنای عقلا *. مطالعات اصول فقه امامیه, 97(1), 93-114.fa_IR
dc.identifier.urihttp://mof.journals.miu.ac.ir/article_2314.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/164133
dc.description.abstractبه دلیل ابتنای حجیت خبر ثقه و حجیت ظهورات بر سیره و بنای عقلا، بنای عقلا جایگاه ویژه‌ای در استنباط احکام دارد. کلمات علمای اصول درحجیت بنای عقلا به ظاهر مختلف وبلکه متهافت است؛ چون عده‌ای حجیت بنای عقلا را ذاتی و برخی دیگر غیر ذاتی می‌دانند. افزون بر این، برخی بنای عقلا را همان حکم عقل و گروهی غیر از حکم عقل می‌دانند. علت این اختلاف‌ها دو امر است: 1. عدم تفکیک بنای عقلا «لابماهم عقلا» از بنای عقلا «بماهم عقلا» که اولی ظنی است و منشأ آن عقل خاص یا عادت، غریزه و... می‌باشد و دومی قطعی است و از عقل عام و همگانی ناشی می‌شود؛ 2. عدم تفکیک حجیت لازم از حجیت متعدی؛ چرا که وقتی منشأ بنای عقلا «لابماهم عقلا»، عقل خاص باشد با شرع ملازمه‌ای ندارد و صرفاً حجیت لازم دارد، ولی بنای عقلا «بماهم عقلا» با شرع ملازمه دارد و حجیتش متعدی است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات اصول فقه امامیهfa_IR
dc.subjectبنای عقلاfa_IR
dc.subjectامضای عامfa_IR
dc.subjectمنشأ سیرهfa_IR
dc.subjectحجیت لازم و حجیت متعدیfa_IR
dc.titleبررسی حجیت سیره و بنای عقلا *fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentطلبه سطح چهار مجتمع آموزش عالی فقه (Ziya.borhani@gmail.com).fa_IR
dc.citation.volume97
dc.citation.issue1
dc.citation.spage93
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد