مدلسازی محاسباتی توان و راندمان حرارتی در یک چرخه دیزل برگشتناپذیر با ظرفیت گرماهای ویژه متغیر
(ندگان)پدیدآور
اصغری, نگارموسوی سیدی, سیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق عملکرد سیکل دیزل استاندارد هوا با استفاده از ترمودینامیک زمان محدود بررسی شده است. در این مدل رابطه غیرخطی بین گرماهای ویژه سیال کاری و دمای متناظر با آنها، اتلاف اصطکاکی متناظر با سرعت متوسط پیستون، برگشتناپذیریهایی حاصل از راندمان های تراکم و انبساط، اتلاف انتقال حرارت و تعداد سیکل موتور در نظر گرفته شدهاند. رابطه بین توان خروجی و نسبت تراکم و همچنین رابطه بین راندمان حرارتی و نسبت تراکم به کمک روشهای عددی و با استفاده از نرم افزار MATLAB مورد بررسی قرار گرفت. اثر برگشتناپذیریهای داخلی، اتلاف انتقال حرارت، اتلاف اصطکاکی و تعداد سیکل موتور روی عملکرد سیکل بررسی شده است. نتایج نشان میدهد با افزایش برگشتناپذیری داخلی، اتلاف اصطکاکی و تعداد سیکل موتور، توان خروجی و راندمان حرارتی کاهش مییابد. اتلاف انتقال حرارت هیچ تأثیری روی توان خروجی ندارد. همچنین افزایش اتلاف انتقال حرارت، منجر به کاهش راندمان حرارتی میشود.
کلید واژگان
ترمودینامیک زمان محدودسیکل دیزل
ظرفیت گرماهای ویژه
برگشتناپذیری داخلی
اصطکاک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایراناستادیار گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران




