| dc.contributor.author | عبداللهی, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حاجی مقصودی, معصومه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:49:31Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:49:31Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:49:31Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:49:31Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-11-18 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-08-27 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | عبداللهی, مهدی, حاجی مقصودی, معصومه. (1395). معرفتالله در نهجالبلاغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 4(16), 95-112. doi: 10.22084/nahj.2017.1761 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2345-5233 |  | 
| dc.identifier.issn | 2345-5241 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22084/nahj.2017.1761 |  | 
| dc.identifier.uri | https://nab.basu.ac.ir/article_1761.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163407 |  | 
| dc.description.abstract | شناخت خداوند و اطلاع از اوصاف خداوند به اندازة توان بشری یکی از اموری است که در آموزههای دینی سفارش شده است و خداوند نیز راههایی را برای شناخت خود قرار داده است؛ بنابراین برای انسان قابلیت معرفت الهی وجود دارد و حتی از جایگاه بلندی هم در معرفت دینی برخوردار است. شناخت خداوند به دو گونة حصولی و حضوری قابل تصویر است. انسان میتواند نسبت به ذات و صفات خداوند، شناخت حضوری داشته باشد؛ اما علم حصولی، انسان را به ذات خداوند رهنمون نمیشود و از سویی شناخت محدود خدا، نیازمند ابزاری است و قلمرو هر یک از این ابزارها هم محدود است. پژوهش حاضر درصدد است که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم معرفتالله، جایگاه شناخت خداوند در معرفت دینی، اقسام معرفتالله، میزان توانایی ابزار شناخت حصولی اعمّ از حسّ، عقل محض، تجربه و نقل در معرفتالله، محدوده دسترسی انسان به شناخت خداوند، علت عدم معرفت انسان به کنه ذات خداوند، کمال شناخت خداوند و وظیفه انسان در برابر شناخت خدا و عظمت او از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که خداشناسى فطرى به صورت تشکیکی برای انسانها وجود دارد. علم حصولی نیز به دلیل محدود بودن ابزار حس، عقل، تجربه و نقل محدود است و نمىتوان با هستی محدود به کنه ذات و صفات نامحدود خدا رسید. کمال معرفت، تصدیق خداست. وظیفة انسان بعد از حصول معرفت، طاعت خدا، خشیت از کیفر، شفقت از خشم و بزرگ نشمردن خود در برابر عظمت حق است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 532 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22084/nahj.2017.1761 |  | 
| dc.subject | معرفتالله | fa_IR | 
| dc.subject | علم حضوری | fa_IR | 
| dc.subject | علم حصولی | fa_IR | 
| dc.subject | عقل | fa_IR | 
| dc.subject | نقل | fa_IR | 
| dc.subject | نهج البلاغه | fa_IR | 
| dc.title | معرفتالله در نهجالبلاغه | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه قرآن و حدیث قم | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 16 |  | 
| dc.citation.spage | 95 |  | 
| dc.citation.epage | 112 |  |