نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبداللهی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorحاجی مقصودی, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:49:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:49:31Z
dc.date.available1399-07-08T23:49:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:49:31Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-18en_US
dc.date.submitted1394-08-27fa_IR
dc.identifier.citationعبداللهی, مهدی, حاجی مقصودی, معصومه. (1395). معرفت‌الله در نهج‌البلاغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 4(16), 95-112. doi: 10.22084/nahj.2017.1761fa_IR
dc.identifier.issn2345-5233
dc.identifier.issn2345-5241
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/nahj.2017.1761
dc.identifier.urihttps://nab.basu.ac.ir/article_1761.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163407
dc.description.abstractشناخت خداوند و اطلاع از اوصاف خداوند به اندازة توان بشری یکی از اموری است که در آموزه­های دینی سفارش شده است و خداوند نیز راه­هایی را برای شناخت خود قرار داده است؛ بنابراین برای انسان قابلیت معرفت الهی وجود دارد و حتی از جایگاه بلندی هم در معرفت دینی برخوردار است. شناخت خداوند به دو گونة حصولی و حضوری قابل تصویر است. انسان می­تواند نسبت به ذات و صفات خداوند، شناخت حضوری داشته باشد؛ اما علم حصولی، انسان را به ذات خداوند رهنمون نمی­شود و از سویی شناخت محدود خدا، نیازمند ابزاری است و قلمرو هر یک از این ابزارها هم محدود است. پژوهش حاضر درصدد است که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مفهوم معرفت­الله، جایگاه شناخت خداوند در معرفت دینی، اقسام معرفت­الله، میزان توانایی ابزار شناخت حصولی اعمّ از حسّ، عقل محض، تجربه و نقل در معرفت­الله، محدوده دسترسی انسان به شناخت خداوند، علت عدم معرفت انسان به کنه ذات خداوند، کمال شناخت خداوند و وظیفه انسان در برابر شناخت خدا و عظمت او از دیدگاه امام علی­(ع) در نهج‌البلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که خداشناسى فطرى به صورت تشکیکی برای انسان­ها وجود دارد. علم حصولی نیز به دلیل محدود بودن ابزار حس، عقل، تجربه و نقل محدود است و نمى‏توان با هستی محدود به کنه ذات و صفات نامحدود خدا رسید. کمال معرفت، تصدیق خداست. وظیفة انسان بعد از حصول معرفت، طاعت خدا، خشیت از کیفر، شفقت از خشم و بزرگ نشمردن خود در برابر عظمت حق است.fa_IR
dc.format.extent532
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغهfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/nahj.2017.1761
dc.subjectمعرفت‌اللهfa_IR
dc.subjectعلم حضوریfa_IR
dc.subjectعلم حصولیfa_IR
dc.subjectعقلfa_IR
dc.subjectنقلfa_IR
dc.subjectنهج البلاغهfa_IR
dc.titleمعرفت‌الله در نهج‌البلاغهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث قمfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue16
dc.citation.spage95
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد