| dc.contributor.author | باسط, محمدابراهیم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صانع پور, مریم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | معین زاده, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | سفیدخوش, میثم | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:48:38Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:48:38Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:48:38Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:48:38Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-11-18 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-08-27 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | باسط, محمدابراهیم, صانع پور, مریم, معین زاده, مهدی, سفیدخوش, میثم. (1397). میراث کانت در تجربۀ دینی شلایرماخر و نقدی بر تفاسیر موجود. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 16(2), 37-61. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2228-6578 |  | 
| dc.identifier.issn | 2228-6586 |  | 
| dc.identifier.uri | http://prrj.journals.isu.ac.ir/article_2484.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163062 |  | 
| dc.description.abstract | بحث تجربۀ دینی در میان اندیشمندان مدرن ابتدائاً با طرح احساس وابستگی مطلق از سوی شلایرماخر آغاز شد. چنان که هدف از بحث تجربۀ دینی در فلسفۀ دین تحلیلی معاصر ارائۀ برهانی تجربی برای اثبات وجود خداوند است، بسیاری از پژوهشگران انتظار داشتهاند احساس وابستگی مطلق شلایرماخر نیز در خدمت همین هدف متافیزیکی یا هستیـخداشناختی بوده باشد. آیا این انتظار و تفاسیر حاصل از آن با آنچه خود شلایرماخر گفته است همخوانی دارد؟ برای روشنسازی این مطلب از روشی تاریخی و هرمنوتیکی در این مطالعه استفاده کردهایم. کاربرد روش تاریخی ما را به تأثیرپذیری شلایرماخر از کانت رهنمون میشود، به طوری که خواهیم دید اکثر مفاهیم مورد استفادۀ او عملاً مفاهیم کانتی هستند. کاربست روش هرمنوتیکی نیز به ما امکان میدهد تا احساس وابستگی مطلق را در پرتو الهیات شلایرماخر به مثابۀ یک کل و همچنین مفهوم دین نزد کانت را در نظام فلسفی کانت به مثابۀ یک کل مورد توجه قرار دهیم. در پرتو بهکارگیری این روشها، معلوم می شود که تفسیر هستیـخداشناختی از تجربۀ دینی نزد شلایرماخر یا همان احساس وابستگی مطلق تفسیر قابل قبولی از متن گفتههای شلایرماخر نیست. او صرفاً توصیفی از خودـآگاهی ارائه کرده که به مثابۀ توصیف امکان تبدیل شدن به برهانی برای اثبات وجود خدا را ندارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 465 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR | 
| dc.publisher | Imam Sadiq University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Philosophy of Religion Research | en_US | 
| dc.subject | شلایرماخر | fa_IR | 
| dc.subject | کانت | fa_IR | 
| dc.subject | تجربه دینی | fa_IR | 
| dc.subject | برهان اخلاقی | fa_IR | 
| dc.subject | احساس وابستگی مطلق | fa_IR | 
| dc.title | میراث کانت در تجربۀ دینی شلایرماخر و نقدی بر تفاسیر موجود | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه دین، گروه فلسفه دین، پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار پژوهشکده غربشناسی و علمپژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 16 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 37 |  | 
| dc.citation.epage | 61 |  |