نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorثامتی, مژدهfa_IR
dc.contributor.authorسجودی, فرزانfa_IR
dc.contributor.authorسپهران, کامرانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:48:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:48:13Z
dc.date.available1399-07-08T23:48:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:48:13Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-02en_US
dc.date.submitted1396-09-11fa_IR
dc.identifier.citationثامتی, مژده, سجودی, فرزان, سپهران, کامران. (1396). محاکات و روایت از دیالوگ‌های افلاطون تا درام‌های خواندنی مدرن. نقد و نظریه ادبی, 2(1), 103-128. doi: 10.22124/naqd.2017.2528fa_IR
dc.identifier.issn7476-7387
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/naqd.2017.2528
dc.identifier.urihttps://naqd.guilan.ac.ir/article_2528.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162891
dc.description.abstractدیالوگ‌های افلاطون همواره در حوزه فلسفه بستر مطالعه و بررسی بوده‌، اما در حوزه درام، کمتر توجهی به ویژگی‌های دراماتیک این دیالوگ‌ها شده‌است. به‌ویژه آنکه افلاطون از مخالفان هنرهای محاکاتی به‌ویژه تئاتر و درام بوده، و همین امر موجب تفوق عنصر روایت در آثار او شده بود. ازاین‌رو می‌توان دیالوگ‌های او را با معیارهای درام‌های روایی بررسی کرد. درام‌های روایی در دوره مدرن در اروپا رونق یافت و تحت عنوان درام‌های خواندنی به رسمیت رسید. پژوهش پیش رو به بررسی مؤلفه‌های محاکاتی و روایی در این درام‌ها و تطبیق آن با دیالوگ‌های افلاطونی می‌پردازد. ابتدا مفاهیم محاکات و روایت تشریح، و سپس آراءِ افلاطون درباره محاکات و روایت بیان شده‌است. رابطه افلاطون با تراژدی و کمدی نیز به طور مشخص مورد بررسی قرار گرفته‌است. سپس به جایگاه تئاتر در دوره مدرن و در میان هنرهای غیرمحاکاتی پرداخته‌ایم که حاصل آن، درام‌های خواندنی هستند. در تفسیر درام‌های خواندنی، نمایشنامه چهار قدیس در سه پرده اثر گرترود استاین و ساختار کلی نمایشنامه‌های برتولت برشت و ساموئل بکت، از نمایشنامه‌نویسان مدرنیست، بررسی شده‌است. در انتها با دستیابی به مؤلفه‌های درام‌های خواندنی و تطبیق آنها با دیالوگ‌های افلاطونی، به مختصات دیالوگ‌های افلاطونی در قالب گونه‌ای دراماتیک دست می‌یابیم.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.publisherGuilan Universityen_US
dc.relation.ispartofنقد و نظریه ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Theory and Criticismen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/naqd.2017.2528
dc.subjectمحاکاتfa_IR
dc.subjectروایتfa_IR
dc.subjectدیالوگfa_IR
dc.subjectافلاطونfa_IR
dc.subjectدرام خواندنیfa_IR
dc.titleمحاکات و روایت از دیالوگ‌های افلاطون تا درام‌های خواندنی مدرنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه نمایش دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه نمایش دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران-fa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue1
dc.citation.spage103
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد