راهبردهای توسعه کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
بابایی هزه جان, مجتبیپیران نژاد, علیخداپناه, بهمنلاجوردی, سیده ریحانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرهای توسعه یافته با روشهای نوین مدیریتی از پدیده شهرنشینی نه به عنوان چالش و بحران، بلکه به عنوان مسیر پیشرفت و ترقی بهره میبرند. در این راه، کارآفرینی شهری با تبدیل چالشها و مسائل جامعه شهری به فرصتهایی چون افزایش نرخ اشتغال، درآمد شهروندان، کاهش جرائم ناشی از بیکاری و فقر، افزایش خودکفایی شهروندان . به تأثیرگذاری در جوامع شهری میپردازد. ازاینرو نویسندگان در این مقاله با بهره گیری از روش پژوهش کیفی و استراتژی تحلیل تم و با هدف تحقق بستر اجتماعی مناسب برای توسعه پدیده کارآفرینی شهری، به شناسایی عوامل و موانع اجتماعی مؤثر بر این پدیده در شهر تهران پرداخته اند. بعد از انجام هجده مصاحبه عمیق با خبرگان و متخصصان حوزه جامعه شناسی و اقتصاد، در مرحله کدگذاری باز 45 کد شناسایی شده و در مرحله کدگذاری محوری هفت دسته اصلی شامل تحمل پذیری اجتماعی، نقش پذیری اجتماعی، تصویرسازی اجتماعی، حساس شدگی اجتماعی، نظم دهی اجتماعی، هویت دهی محلی و صریح سازی دانش شناسایی و سپس با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی در قالب توانمندسازی و جریان سازی اجتماعی در راستای تحقق راهبردهای توسعه کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران ارائه شده است.
کلید واژگان
کارآفرینی شهریجامعه شهری
شهرنشینی
شهر خلاق
توانمندسازی
جریانسازی
جامعهشناسی شهری
شماره نشریه
100تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه تهراندانشیار دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران؛
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران؛
کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه تهران



